EU-politikere om brug af billige chauffører: Det er noget frygteligt svineri

Både Jens Rohde (R) og Ole Christensen (S) vil kæmpe for ny EU-lovgivning på området.

En række myndigheder gennemførte tirsdag en aktion mod transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg. (Foto: Frank Cilius © Scanpix)

Det skal være forbudt for europæiske vognmandsfirmaer at ansætte billig arbejdskraft fra lande uden for EU gennem selskaber i for eksempel Polen.

Det mener flere danske EU-parlamentarikere.

Et forbud vil betyde, at sagen som den fra Padborg, hvor godt 200 asiatiske chauffører har boet og arbejdet hos vognmandsfirmaet Kurt Beier, kan undgås.

Chaufførerne er nemlig blevet ansat gennem Kurt Beiers datterselskab i Polen.

Både Socialdemokraternes Ole Christensen og Radikales Jens Rohde kalder sagen for noget svineri.

- Jeg synes, det er noget frygteligt svineri det, der foregår. Og vi ser det jo desværre ikke som et enkeltstående tilfælde, for det er noget, der foregår mange steder i Europa, og det skal vi have gjort op med, siger Jens Rohde.

- Det med at oprette et selskab, som reelt set ikke driver virksomhed, men blot er et nummer for, at man kan sikre sig billig arbejdskraft, det vil vi simpelthen ikke findes os i, fortsætter han.

Går efter de laveste priser

I sagen fra Padborg er chaufførerne først blevet ansat i Kurt Beiers polske datterselskab – et såkaldt postkasseselskab.

Med en polsk arbejds- og opholdstilladelse i hånden kan de asiatiske chauffører så arbejde i hele EU og også Danmark, har Fagbladet 3F kunne fortælle.

- Det er kun med et formål. Det er at få nogle lavere priser, siger Ole Christensen, der er med i udvalget for beskæftigelse og sociale anliggender i parlamentet.

- Der skal vi simpelthen bare have gjort det sådan, at det ikke er muligt for en dansk vognmand at hyre en tredjelandschauffør, fortsætter han.

Der er dog forskellige holdninger til spørgsmålet på tværs af Europa.

I de østeuropæiske lande er man ikke på samme måde optaget af, at vognmændene skal have løn på niveau med chauffører i det land, de kører ind i, som man er i de rigere vesteuropæiske lande, fortæller Ole Christensen.

- De østeuropæiske firmaer har interesse i at køre i de rigeste lande, og des lavere løn de mener, de skal give til deres chauffører, jo bedre konkurrenceevne har de jo, siger han.

Et definitionsspørgsmål

Inden man kan få lavet en effektiv lovgivning i EU, der forhindrer postkasseselskaber, skal man have helt styr på, hvordan man juridisk definerer et postkasseselskab.

Og det er det arbejde, der foregår lige nu, fortæller Jens Rohde.

- Vi ser i mange tilfælde, både når det gælder skat og at udnytte arbejdskraft fra andre lande, at der oprettes selskaber, hvor man alene gør det for at unddrage sig skat eller få billig arbejdskraft eller begge dele, og det skal vi simpelthen til livs. Hvis ikke vi får tacklet det her, så forsvinder opbakningen til den fri bevægelighed i Europa, og det har vi simpelthen ikke råd til, siger han.

På grund af definitionsspørgsmålet kan lovgivningsarbejdet trække ud.

Men det er vigtigere, at reglementerne bliver lavet grundigt end, at de bliver lavet hurtigt, mener Jens Rohde.

- Vi forsøger at presse på, så vi når i mål på den her side af et valg, men vi er også nødt til at lave vores lovgivning ordentligt, siger han.

Der er EU-parlamentsvalg på tværs af Europa fra 23. til 26 maj næste år.

Facebook
Twitter