Førerløse busser i Aalborg skal have chauffør med: Stadig fremtidens transportløsning

Aalborgs førerløse busser skal have en chauffør med, men kommunen ser stadig store perspektiver i projektet.

En af Aalborg Kommunes førerløse busser står i dag udstillet i Aalborg Øst. (Foto: Magnus Munk Kristiansen)

I Aalborg Kommune har man investeret i førerløse busser, der uden chauffør skal glide roligt og sikkert gennem tæt trafik mod sin destination.

Der er bare et problem. Busserne kan endnu ikke køre selv. Derfor er der stadig en chauffør med i hver bus.

Faktisk går der op mod ti år, før busserne kan bringe passagerer fra A til B uden hjælp. Det skriver nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Men den tidshorisont skræmmer ikke i Aalborg Kommune.

Det fortæller Maria Vestergaard, teamkoordinator i Trafik og Veje i By og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune.

- Der er jo altid nogle, der skal være først, og det kan der være nogle udfordringer i, siger Maria Vestergaard.

Ifølge Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, tyder intet på, at førerløse shuttle-busser endnu kan spille den tiltænkte rolle som et billigt bindeled mellem start- og slutdestinationer og den kollektive trafik. Og han mener, der har været meget varm luft i omløb fra producenter og leverandører.

- Man har gjort meget ud af at få det til at lyde, som om vi befinder os i fremtiden om lidt, så det gjaldt om at komme med. Og det er der åbenbart nogle, der falder for, siger han til Ingeniøren.

Endnu ikke intelligent styring

Det har dog aldrig været mening, at de selvkørende busser i Aalborg skulle overtage de traditionelle gule bybussers rolle i første omgang. Til en start har busserne chauffører med, der skal hjælpe bussen med at fragte passagerer gennem mere rolige omgivelser i den østlige del af Aalborg.

I Aalborg Kommune har man programmeret bussen til selv at vide, hvor hurtigt den skal køre, hvor den skal køre, og hvor den skal stoppe. Teknologien er nemlig ikke til, at bussen selv kan tage stilling til resten af trafikken endnu.

- I første omgang gør vi det for at hjælpe folk i Aalborg Øst med at komme bedre rundt og få mere glæde af deres lokalsamfund, fortæller hun.

En bedre offentlig transport i fremtiden

Ifølge Ingeniøren har man i Hørsholm Kommune foreløbigt valgt at lægge planerne om de selvkørende busser på hylden. Men det er ikke en mulighed i Aalborg Kommune.

Her tager man udfordringerne i stiv arm. Det er nemlig nødvendigt, hvis de førerløse busser skal være en del af fremtidens transportløsninger.

- Det er sjældent de første projekter, der ændrer verden. Men hvis ikke der er et første projekt, så er der heller ikke et andet eller tredje projekt, der kan følge efter, siger Maria Vestergaard.

- Det, vi ser nu, er en række projekter, der er med til at skabe en rigtig vigtig viden. Den kan vi både i Aalborg Kommune, i de statslige myndigheder og generelt i samfundet arbejde videre på for at få udnyttet den her teknologi, fortæller hun.

Erfaringen fra Nordjylland kan komme til at gøre en stor forskel på vejene overalt i Danmark, mener Maria Vestergaard.

- Når man har løst den teknologiske udfordring, så ser jeg et stort potentiale i, at vi kan køre på ruter ud til landdistrikterne, og kan lave en meget bedre kollektiv trafik derude, end vi har i dag, siger hun.

Efter planen kører de førerløse busser - med fører - på teststrækningen i sensommeren 2019.

Facebook
Twitter