Forening: Skilsmisseforældre bruger forældreintra som chikanevåben

Skole og Forældre oplever flere problemer med skilte forældres kontakt til skolen.

Børn kan få en svær hverdag i skolen, hvis forældrene ikke kan enes om kontakten til skolen, lyder det fra organisationen Skole og Forældre. Arkivfoto (Foto: Camilla Faurholdt-Löfvall © DR)

Når mor og far bliver skilt, har de af og til svært ved at håndtere kontakten til skolen.

Organisationen Skole og Forældre får stadig flere henvendelser fra skilsmisseforældre, der eksempelvis ikke kan enes om at mødes til en skole-hjemsamtale.

I 2012 drejede to procent af henvendelserne til Skole og Forældres rådgivning sig om skilsmisse, det tal var i 2016 steget til 12 procent.

Og skolernes forældreintra, som er en slags moderne kontaktbog, er en del af problemet, lyder det fra flere skolefolk.

Her kan den ene forælder eksempelvis skrive sig op til en skole-hjem samtale på tidspunkt, hvor den anden forælder ikke kan.

Lise Lotte Petersen fra Aalborg er medlem af Filstedvejen Skoles skolebestyrelse og har gennem længere tid oplevet intranettets problemer forskellige steder.

Ifølge hende er det et problem, at kun den ene forælder kan melde sig til skole-hjem samtalerne.

- Det vil sige, at det er muligt at chikanere den anden forælder på intranettet. Det kan ske ved at udelukke den anden forælder, ved altid at vælge tider, hvor man ved, at den anden ikke kan, siger hun.

Hos Skole og Forældre genkender de problemstillingen, fortæller formand Mette With Hagensen.

- Man skynder sig at melde sig til arrangementer, og vi har jo skilsmisseforhold, hvor den ene forælder har et tilhold, hvilket betyder, at den anden forælder ikke kan deltage, fordi ellers bliver tilholdsretningslinjerne overtrådt, siger hun.

Skolerne neutrale

Ifølge Carsten Westfal Bruun Søndergaard, lokalformand for skolelederforeningen i Aalborg og skoleleder på Gammel Lindholm Skolen, forsøger skolerne at løse problemet.

- Nogle gange har lærerne faktisk lavet to samtaler. Først en med faderen, som måske har booket tiden, og så efterfølgende en med moderen. Men vi kan ikke gøre det hver gang. Det handler om, hvad lærerne skal bruge deres tid på. Det kan være vanskeligt at imødekomme begge forældres krav, siger han.

Og det er vigtigt, at skolen forbliver neutral i sagerne, understreger han.

- Det er en balancegang. Vi er der for barnets skyld, og vi må ikke være part i forhold til nogen af forældrene, siger han.

Mette With Hagensen mener, at både forældrene og skolen har et ansvar.

- Forældrene har en opgave i, at opføre sig ordentligt. Men skolen har også en opgave i at skabe nogle rammer, hvor det kan lade sig gøre, siger hun, som gerne ser, at skolerne tilbyder en samtale til hver forælder:

- Når en skole tilbyder at lave to samtaler, er det fantastisk. Måske koster det flere ressourcer, men det gør altså, at det barn kommer til at trives bedre i skolen, siger hun.

Facebook
Twitter