Forsinket signalsystem stopper lyntog til Vendsyssel

- De er i fuld gang med at hægte os fra resten af landet, siger nordjysk regionsrådspolitiker.

Passagerer, der skal til og fra Vendsyssel, må fra oktober indstille sig på at skulle skifte tog i Aalborg. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Når efterårsferien slutter i år, er det også slut med DSB-tog i Vendsyssel. Passagerer, der eksempelvis kommer med lyntog fra Aarhus eller København må derfor skifte, hvis de skal længere nordpå end Aalborg.

Skiftet skyldes, at Banedanmark har fremrykket planen for, hvornår et nyt signalsystem på skinnerne tages i brug. Det sker i uge 42, og da DSB's tog ikke er klar til det nye system, bliver det kun Nordjyske Jernbaner, der kører nord for Limfjorden.

- Det er en nedgradering for passagererne, og jeg synes, man er i fuld gang med at se, om man kan hægte hele Vendsyssel af, siger regionsrådsmedlem Jørgen Rørbæk Henriksen (S). Han er desuden bestyrelsesmedlem hos Nordjyske Jernbaner og Nordjyllands Trafikselskab.

Hos Nordjyske Jernbaner, der altså bliver alene om at køre tog i Vendsyssel, siger direktør Peter Hvilshøj, at det selvfølgelig kommer til at betyde et ekstra skift for de passagerer, der ellers ville komme med et gennemgående tog.

Til gengæld betyder det, at man er uafhængig af forstyrrelser syd for Aalborg.

- Så på den måde giver det os mulighed for at skabe et mere sammenhængende, nordjysk system, siger direktøren.

På banegården i Aalborg mener Frede Krogsgaard fra Dronninglund, at passagerer i Vendsyssel skal have den samme service som i resten af landet.

- Hvis ældre mennesker skal med toget fra Frederikshavn og så slæbe rundt på bagagen, fordi de skal skifte i Aalborg, det synes jeg da, er både bøvlet og forkert, siger Frede Krogsgaard.

Vendsyssel bliver testområde

Vendsyssel er et af få testområder i Danmark med det nye system. Det forventes først at være udrullet i hele landet mellem 2024 og 2030.

Ifølge projektchef Brian Nielsen fra Banedanmarks Signalsystem, giver det god mening at starte med systemet i Nordjylland.

- Dér har man noget af det ældste signalanlæg i Jylland, så derfor var logikken, at vi starter med at udskifte det mest trængende først, siger projektchefen.

Udskiftningen betyder, at al togdrift i Vendsyssel stopper i uge 41 og 42. Der vil der i stedet blive indsat busser.

- Det giver selvfølgelig en hel del komplikationer for vores passagerer, men det giver jo også os en mulighed for at få alle vores folk helt skarpe på at bruge det nye system, siger Peter Hvilshøj, administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner.

Milliardprojekt med forsinkelser

Det nye landsdækkende signalsystem ERTMS er blevet kaldt danmarkshistoriens største jernbaneprojekt, der har været i gang siden 2006. I november kunne Banedanmark fortælle, at det bliver forsinket op mod syv år og kommer til at koste godt tre milliarder kroner mere end forventet.

- Det er da en træls situation, for hvordan man end vender og drejer det, så er det blevet forsinket, og det kommer også til at koste skatteyderne nogle flere penge, sagde transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), der mener, at sagen minder om skandalen om IC4-togene:

- Her dukkede der hele tiden nye udfordringer og problemer op. Men jeg vil ikke kalde det her en skandale i modsætning til IC4-projektet. Vi er overbeviste om, at det her system kommer til at virke til sidst, sagde Venstre-ordføreren altså i november.