Forsker: Papir er bedre end skærm, når dit barn skal lære at læse

Nyt stor undersøgelse gør os klogere på læsning på henholdsvis skærm og papir.

Elias og Adriane i fjerde klasse bruger gerne computeren, men bogen er bedst, når det handler om at læse, siger de. (Foto: Janus Jacobsen © DR Nyheder)

Computere, tablets og anden skærmteknologi giver genvej til mange ting – men ikke bedre læsekundskaber.

Her er det bedre at gribe fat i en god gammeldags bog.

Sådan lyder det fra en forsker bag den danske del af en stor international undersøgelse, hvor man for første gang har forsøgt at blive klogere på, hvordan børn påvirkes af at læse

digitalt
.

- Eleverne var faktisk rigtig gode til at

håndtere
alle de tekniske ting med at læse på en skærm, men det øgede faktisk ikke deres læsning jo mere tid, de sad ved skærmen, fortæller lektor emeritus ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet Jan Mejding.

I alt har 2.506 elever i fjerde klasse medvirket i undersøgelsen, hvor man også har set på elevernes læsefærdigheder sådan helt generelt.

Her fremgår det ifølge Politiken, at antallet af elever, der uden for skolen læser mindre end 30 minutter om dagen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016, mens kun 36 procent i 2016 siger, at de nyder at læse, mod 44 procent i 2011.

Nemmere at koncentrere sig

Andelen af elever, der siger, at de har nemt ved at læse, er også faldet en anelse. Fra 62 procent i 2011 til 59 procent i 2016. Og stadig flere fravælger at læse på papir.

Selvom der også kan være mange gode ting ved at læse på en skærm, har bogen to vigtige fordele, lyder det fra Jan Mejding.

Den første er, at man ikke bliver forstyrret.

- Man kan selvfølgelig godt lære at læse på en skærm, og man kan godt læse på den, men for børn, der er ved at lære at læse og få en læseforståelse, er det vigtigt, at de kan koncentrere sig om det alene i længere tid ad gangen, siger Jan Mejding.

Den anden er, at læseoplevelsen bliver mere håndgribelig.

- Når du har en bog foran dig, ved du, hvor lang den er, og når du er et stykke inde i teksten, så har du en fysisk fornemmelse af, hvor du er. Den fornemmelse forsvinder, når man sidder med det på en skærm, hvor man bare scroller i et uendeligt dokument, siger han.

Kan ikke bladre tilbage

På Gistrup Skole ved Aalborg foretrækker Elias og Adriane i fjerde klasse da også bogen frem for computeren.

- På en computer kan man ikke koncentrere sig så meget. Det er anderledes end at læse i en bog, siger Elias Kristoffersen.

- Der er mere rundt om på en computer, forkarer Adriane Rasmussen.

Læsevejleder og dansklærer på Gistrup Skole Marianne Jensen, der har undervist i 27 år, mener også, at der er en forskel.

På computeren er eleverne mere tilbøjelige til at læse lidt her og der, mens bogen gør læsningen mere fokuseret, siger hun.

- Læseniveauet er anderledes, fordi den gentagelse, man får i en bog ved at kunne bladre lidt tilbage, den bruger de ikke på samme måde, lyder det fra Marianne Jensen.

Fordybelse er vigtigt

Trods skærmens ulemper mener hun dog ikke, at man bør gå tilbage til den tid, hvor der slet ikke var skærme i skolen.

- Vi kan ikke skrue tiden tilbage og sige, at nu foregår alt i bøger, men jeg synes, det er vigtigt at være bevidst om, hvad der skal foregå i bøger, og hvad der skal foregå på en skærm, siger hun.

Samme konklusion når Jan Mejding fra Aarhus Universitet.

- Jeg mener, man kan bruge skærmtekster til rigtig meget, når man kan læse. Når du har en læseforståelse og kan læse rigtigt, så er skærme fantastiske, siger han.

Derfor råder han lærere og forældre til både at bruge skærmen og bogen.

- Variér læsningen. Sørg for, at man ikke kun læser på skærmen, men også på papir, og at man giver sig tid til at fordybe sig i de tekster, man læser, siger Jan Mejding.

Facebook
Twitter