Forskere: Cykelbokse i kryds øger ikke trafiksikkerheden i højresving

Selvom vejmarkeringerne ifølge forskning ikke øger sikkerheden, vil Vejdirektoratet fortsat give dem en chance.

Marie Udengaard bruger ofte de cykelbokse, der er optegnet foran bilernes højresvingbane. (Foto: Søren Flytkjær © DR Nórdjylland)

De såkaldte cykelbokse, der er markeret som en bred firkant på vejen foran højresvingsbanen i udvalgte kryds, skal forbedre trafiksikkerheden for cyklister.

For når cyklisterne holder for rødt i boksen, er de længere frem end bilernes stoplinje, og dermed bliver de mere synlige for bilisterne.

Cykelboksene blev for to år siden tegnet på vejbanen 57 forskellige steder i landet. Men i en rapport, der er bestilt af Vejdirektoratet, konkluderer forskere fra Aalborg Universitet, at boksene ikke øger trafiksikkerheden.

En af de cyklister, der er glad for cykelboksene, er Marie Udengaard fra Aalborg.

- Jeg bruger selv boksene, især når der er rigtig mange cyklister, for så gør vi os mere synlige på den måde, siger Marie Udengaard.

Hun mener nemlig, at boksene er med til at øge trafiksikkerheden for cyklisterne.

- Jeg synes, det er en rigtig god idé for os cyklister i Aalborg, så vi kan være sikre på at gøre os mere synlige. Så kan vi komme bedre frem og mindske de uheld, der kan ske i trafikken, når der er rigtig mange mennesker, siger Marie Udengaard.

Men det er ikke forskernes konklusion. Forskere fra Aalborg Universitet har gennemgået flere end 3.600 timers videooptagelse fra syv kryds, før og efter de fik malet cykelboksene. Konklusionen er, at boksene ikke har nogen mærkbar effekt.

Det skyldes formentlig, at cyklister sjældent trækker ud i boksen foran bilerne.

Trafikanter skal lære boksene at kende

Men boksene skal have en ekstra chance på trods af forskernes konklusion, mener Vejdirektoratets trafiksikkerhedschef Marianne Foldberg Steffensen.

Cykelboksene blev tegnet i 2016. (Foto: Søren Flytkjær © DR Nórdjylland)

- Jeg synes, det er tidligt at konkludere noget endnu. Når man ændrer noget i infrastrukturen og tegner nye streger i trafikken, så skal både cyklister og bilister have tid til at lære det at kende og føle sig trygge i det, før vi kan sige, om det har en positiv effekt, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Hun peger desuden på, at cykelboksene er en billig måde at sikre cyklisternes synlighed på.

- Evalueringen viser, at der ikke er nogen hverken positiv eller negativ sikkerhedsmæssig effekt på cykelboksene lige nu. Der er også bare rigtig meget, der tyder på, at cyklisterne ikke bruger cykelboksene endnu, siger hun.

Idéen med cykelboksen er at skabe et ekstra venteareal til cyklister, som er placeret foran bilernes stoplinje i vejkryds med lysregulering. Meningen er, at cyklisterne skal trække ud i det areal, når de holder for rødt lys.

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen skal cyklisterne lære at bruge cykelboksene gennem en kampagne og introduktion til cykelboksene.

- Så længe det ikke har en negativ effekt, så er vi ganske trygge ved projektet, siger hun.

Facebook
Twitter