Forskere: Elever lærer af rollespil

Eventyr og fantasi hjælper skoleelever, viser undersøgelse fra Aalborg Universitet.

Det er godt for indlæringen at bruge rollespil i undervisningen, viser undersøgelse fra Aalborg Universitet.

Eventyr og fantasi hjælper skoleelever til at få mere ud af undervisningen.

Forskere fra Aalborg Universitet har set på om læringsrollespil i løbet af skoledagen giver mere engagerede elever. Og resultatet er meget positivt.

93 procent af eleverne, der deltog i undersøgelsen af rollespil, følte de fik et bedre fagligt udbytte. Og 63 procent mente de deltog mere i undervisningen.

Rollespil engagerer elever

Aalborg Universitets undersøgelse foregik på fem skoler i Helsingør, og resultaterne overrasker ikke professor Lisa Gjedde, der har stået for undersøgelsen.

- Når man er barn, skal man ikke lære noget bare for at gøre sin lærer glad. Men man skal lære nogle ting for at have det sjovt med sine kammerater, siger hun.

Elev: Jeg nyder det

Og eleverne synes godt om at bruge rollespil i undervisningen. Ikke mindst på verdens eneste rollespilsefterskole, Østerskov Efterskole ved Hobro.

Her er eleverne lige nu ved at læse op på den engelske konge Henrik den Ottende for at bruge det til rollespil:

- Jeg nyder, at jeg kan få lov at arbejde med det på den her måde, siger Andreas Erikstrup, der er elev på Østerskov Efterskole.

Facebook
Twitter