Fra i dag skal du betale mere for at køre med bus og tog

Energikrisen og færre passagerer end før coronapandemien gør, at priserne stiger.

Årets prisstigning er rekordhøj, og de fleste passagerer i den offentlige transport vil blive ramt af prisstigningen. (Foto: © Martin Sylvest, Ritzau Scanpix)

Næste gang du tjekker ind med rejsekort, fornyer pendlerkortet eller trækker en billet i automaten, bliver det noget dyrere, end du er vant til.

Den tredje søndag i januar kan trafikselskaberne nemlig ændre i deres priser.

Og i dag stiger priserne i gennemsnit med rekordhøje 4,9 procent.

- Mig bekendt er 4,9 procent den største stigning, vi har haft. Jeg kan ikke huske, at stigningen tidligere har været så høj, siger Charlotte Kjærulff, der er kundechef hos DSB.

Den rekordhøje prisændring skyldes blandt andet, at der stadig er færre passagerer efter corona-pandemien, og at priserne på brændstof er steget.

Hos Midttrafik rammer prisstigningerne bredt.

- Det er stort set samtlige passagerer, der bliver ramt. Der er små differencer i forhold til, hvordan priserne stiger, men helt generelt, er der desværre ikke nogen, der går fri, siger Steen Vindum, der er formand for Midttrafik, og derudover formand for Trafikselskaber i Danmark.

Karina Stisen, bor i Sandby på Sjælland. Hun har ikke bil, og er derfor afhængig af bussen, når hun skal på arbejde. Hun synes ikke, at prisstigningerne er en god idé. - Det er særligt i forhold til pensionister, der måske ikke har så mange penge at rutte med, siger hun. (Foto: © Dorthe Olsgaard, DR)

Forskellige priser i hele landet

Det er forskelligt fra trafikselskab til trafikselskab præcist, hvor meget de forskellige typer billetter kommer til at stige i pris.

Eksempelvis bliver et pendlerkort for en voksen, der gælder to zoner, 40 kroner dyrere nu med DOT på Sjælland, mens et tilsvarende pendlerkort kun stiger med seks kroner hos Midttrafik i Midtjylland.

Dog vil andre typer pendlerkort hos Midttrafik så stige med 60 kroner.

Charlotte Kjærulff, kundechef hos DSB, er dog ikke bange for, at prisstigningerne skræmmer de passagerer væk, der bruger offentlig transport.

- Når man ser på, hvad det konkret betyder i kroner og øre, at det eksempelvis bliver 20 kroner dyrere for et pendlerkort eller 1,5 krone dyrere for en enkeltbillet, så frygter vi ikke, at kunderne skifter til en anden transportform, siger Charlotte Kjærulff og fortsætter:

- Det er klart, at ingen bryder sig om stigende priser, men jeg tror, at danskerne har en forståelse for, at vi også bliver nødt til at justere på vores priser, fordi vores omkostninger stiger.

Christian Jensen pendler mellem sit hjem i St. Heddinge og sit arbejde i Ringsted et par gange om ugen. - Det er jo generelt lidt træls, når priserne stiger, men jeg har forståelse for, at driftsomkostningerne også stiger hos trafikselskaberne. De skal jo også overleve, siger han. (Foto: © Dorthe Olsgaard, DR)

Prisstigninger kan blive dråben

Mange trafikselskaber må spænde livremmen ind i disse tider.

Coronapandemien ramte dem hårdt, da mange blev derhjemme og ikke havde brug for offentlig transport.

Og selv nu, hvor hele Danmark er åben som før, er der er ikke lige så mange passagerer i dag, som der var i 2019 før coronakrisen.

Oven i købet er brændstof og energi blevet dyrere.

Folketinget har allerede lovet 140 millioner i 2023 til trafikselskaberne som tilskud mod energikrisen, mens trafikselskaberne også blev lovet 125 millioner i september 2022 som et ekstraordinært covid 19-tilskud.

Men dagens prisstigninger er stadig nødvendige, mener trafikselskaberne.

Og det er dårlige nyheder, fortæller Laura Bang Lindegaard, der er lektor og forsker i kollektiv trafik ved Aalborg Universitet.

- Problemet er, at trafikselskaberne mangler penge her og nu. Derfor laver de prisstigningerne. Men det kan desværre betyde på sigt, at de får færre passagerer, siger Laura Bang Lindegaard og fortsætter:

- Selvom det ikke er en enorm prisstigning for den enkelte passager, er der faktisk passagerer i den kollektive transport, hvor det kan være dråben. Eksempelvis ældre, der synes, at det bliver svært at få råd til bussen til deres lokale aktivitetscenter.