Fremtiden er her: Landets første brintbusser er på vej

De koster omkring seks millioner kroner hver, men skal både gavne miljøet og udvikle teknologien på området.

I London har man siden 2010 testet otte brintbusser. (Foto: Toby Melville © Scanpix)

Som de første i landet vil nordjyske buspassagerer om et års tid blive fragtet fra sted til sted i brintbusser, der hverken udleder CO2 eller forurenende stoffer.

Region Nordjylland og Aalborg Kommune har netop sendt en bestilling på tre brintbusser i udbud. Prisen er i omegnen af seks millioner kroner - for hver. Både EU og Vækstforum Nordjylland yder tilskud til forsøget.

- Vi har en stærk brintsektor her i Nordjylland og vi køber busserne for at støtte deres udvikling, forklarer specialkonsulent Jens Mogensen fra Region Nordjylland.

- Samtidig har de altså en stor miljømæssig side, fordi sådan en brintbus kun udleder vanddampe, når den kører ude på landevejene, siger han.

Hobro er hjemsted for flere nyskabende brint-virksomheder. Blandt andet har man for nylig bygget et af Europas største elektrolyseanlæg, hvor et projekt skal vise, hvordan man kan udnytte vindmøllestrøm til at fremstille grøn brint.

De virksomheder får altså mulighed for at teste idéer, når brintbusserne forventes at komme på gaden i Nordjylland i sommeren 2019.

500 kilometer på en optankning

I udbudsmaterialet har parterne bedt om at få busser, der kan køre 500 kilometer på en optankning. Der vil formentlig blive bygget tankanlæg ved et af de busselskaber, der er med i projektet, så busserne kommer til at køre ud fra Aalborg.

- Det er en meget ny teknologi, og den er også det, man må kalde umoden endnu. Så det bliver det første sted, vi kommer til at se den i Danmark, siger specialkonsulent Jens Mogensen.

Ifølge ham er det er nødvendigt at se på miljørigtige alternativer til nutidens diesel-busser.

- På de lidt kortere ruter med for eksempel bybusser vil det helt klart blive elektriske busser, (der bliver fremtiden, red.), fordi de er energieffektive og miljørigtige. Men så er der de ruter, der er for lange til at køre med batteri, og der kunne det være biogas eller brint, siger Jens Mogensen fra Region Nordjylland.

I Europa kører op mod 85 busser på brint.