Frivillige ledere kløjes i papirarbejde, og mange overvejer at sige stop

Minister vil kigge på bøvl og bureaukrati efter at have set resultaterne af ny undersøgelse.

2.470 foreningforeningsledere fra hele landet har deltaget i den nye undersøgelse. Den omfatter ledere fra eksempelvis idrætsforeninger, kulturelle foreninger, spejdere og FDF. (Foto: Thomas Heie Nielsen/FDF)

Med dagligt arbejde i sundhedsvæsnet synes 37-årige Rasmus Brath Christensen egentlig, han er vant til at navigere i tunge it-systemer og komplicerede regler og krav.

Alligevel blev han overrasket over, hvor besværligt det var, da han i vinter sagde ja til at blive frivillig kasserer i den lokale FDF i Vadum nord for Nørresundby.

- Selv for mig, der synes, at jeg har godt styr på det, er det godt nok tungt og svært at komme i gang med, fortæller han.

Og sådan er han ikke den eneste, der har det.

I en ny undersøgelse fortæller frivillige foreningsledere med administrative opgaver om deres oplevelser.

Her siger hele 46 procent af de frivillige foreningsledere, at de har overvejet at sige stop, og det kan Rasmus Brath Christensen godt forstå.

Han overtog rollen som kasserer den 1. januar, men det var først i juli, at han var i stand til at lave de første bankoverførsler og betale de første regninger på vegne af foreningen.

For at bestride posten og få overdraget en konto i banken, skulle han nemlig først have oprettet et NemID for erhverv, have indhentet forskellige attester til godkendelse og fremsende referater og vedtægter, der bekræftede hans rolle og mandat i foreningen.

Det var en lang proces, føler han.

- Det tog faktisk fem måneder, før jeg overhovedet fik mit NemID, fortæller Rasmus Brath Christensen.

Dele af lovgivningen er indført for at forhindre hvidvask, men det undrer ham, at man ikke kan gøre det nemmere, når der er tale om en frivillig forening.

- Der skal være en vis kontrol, men jeg synes, at når man har lagt sit eget NemID eller MitID på bordet, så burde det være nok, siger han.

Bruger fire timer hver uge

Hos Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), der er interesseorganisation for 80 børne- og ungdomsorganisationer, er man glade for Kulturministeriets undersøgelse.

Selve resultatet er der ikke grund til at glæde sig over, men det er godt, at der nu er sat tal på de frivilliges udfordringer, mener forkvinde Christine Ravn Lund.

Der er brug for, at man tager hånd om de administrative byrder, og det har DUF længe råbt højt om, siger hun.

- Man bliver jo frivillig, fordi man gerne vil lave noget fedt og nogle seje aktiviteter for børn og unge og gøre en forskel i sit lokalsamfund. Ikke fordi man bare elsker at sidde og bøvle med kommunen.

- Nu har vi fået nogle tal, som er ret grelle, og det viser, at der er grund til at sætte turbo på og gøre noget ved det, siger Christine Ravn Lund.

Udover besværlige regler for banker og hvidvask er det også ansøgninger, der driller.

- Det er enormt bøvlet at have en bankkonto og skifte kasserer, og så er der også tilskudsmodeller i kommunen med ekstremt komplicerede ansøgningsskemaer. Det er helt klart de to største udfordringer blandt vores foreninger, siger hun.

Det værste er, at bureaukratiet ikke kun kommer til at gå ud over de frivillige.

- Konsekvensen er jo, at man har nogle frivillige, der melder sig ud af foreningerne, og det kan gå ud over unges trivsel. Vi kan jo se, at unge mistrives i høj grad, og foreningslivet er faktisk noget af det, man kan se virker positivt på unges trivsel, siger Christine Ravn Lund.

FDF-kredsen i Vadum er relativt lille med 34 børn og 5 voksne.

Alligevel bruger Rasmus Brath Christensen fire timer om ugen på sit kassererarbejde, og så er han stadig i tvivl, om han har været hele vejen rundt, fordi det er svært at få et fuldstændigt overblik over de krav, der stilles.

Han tør ikke tænke på, hvor meget tid han skulle lægge i det, hvis foreningen var større.

Er du derhenne, hvor du nogle gange lukker computeren og tænker, nu kan det være nok?

- Ja, det gør jeg en gang imellem, men jeg åbner som regel computeren op igen, for jeg brænder for at blive med at fortsætte med FDF, også fordi jeg selv har børn, der nyder rigtig godt af det hver eneste uge.

Minister: 'Det er for bøvlet'

Det er Kulturministeriet, der står bag undersøgelsen, og fra politisk hold er der interesse i at gøre noget ved problemerne.

Det siger kultur- og kirkeminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

- Det er for bøvlet for de folk, der skal leve op til det her. Det er min opgave at lytte til, hvad der bliver sagt, og det bliver i overvældende grad sagt i den her undersøgelse.

Nu står man grundlæggende med to muligheder, mener hun.

Enten kan man forsøge at fjerne nogle af kravene til de frivillige foreninger, eller også kan man ændre dem, så man kan gøre tingene mere simple.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) har været kulturminister siden august 2021. (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

Nogle ting er kommet for at blive, slår hun fast.

- For eksempel GDPR, der handler om at passe på vores privatliv, eller børneattester, hvor det handler om at passe på vores børn og unge. Men vi skal se på, om vi kan gøre tingene enklere. Det skal ikke være sådan, at man skal være ekspert i ting, når man sidder som frivillig, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Jeres undersøgelse viser, at flere end tusind ud af 2.400 overvejer at stoppe ledergerningen på grund af alt det her besvær. Vil vi kunne bære det?

- Nej, det vil vi overhovedet ikke kunne. Vi skal allesammen gøre, hvad vi kan for, at det er sjovt at være frivillig i det her land, og at man kan bruge sin tid på fællesskaberne og ikke skemaer. Vi kan ikke tåle, at de her frivillige forsvinder.

Ane Halsboe-Jørgensen tilføjer, at hun ikke kan ændre kravene alene, da flere regler er indført af andre ministerier.

Derfor skal hun nu til at banke på døre hos erhvervsministeren, justitsministeren og indenrigsministeren.

Hun vil desuden indkalde de relevante organisationer og repræsentanter fra KL til møde for at få konkrete bud på løsninger, der tager hånd om foreningernes problemer.