Frygter lærlinge med et meget stort hoved, men små hænder: 'Vi lærer ikke det samme'

Danske Erhvervsskoler og Gymnasier vil have praktiksøgende håndværkerelever tilbage i skole.

Renè Søndergaard Pedersen har i seks uger fulgt undervisningen hjemmefra. (Foto: Simon Brix Frederiksen - DR Nordjylland)

Teorien glider rimeligt nemt ned. Det er værre med det praktiske.

I seks uger har elektrikerelev Renè Søndergaard Pedersen fulgt undervisningen hjemmefra som et resultat af, at langt de fleste elever på landets tekniske skoler fortsat er hjemsendt på grund af coronavirus.

Normalt er uddannelserne tilrettelagt med nogenlunde lige del teori og praktisk arbejde, men nu begynder balancen at tippe.

- I onsdags havde vi brandbekæmpelse, og der spurgte jeg lidt kækt, om jeg skulle sætte ild til første etage herhjemme for at se, om jeg kunne slukke det igen. Men vi blev enige om, at det nok ikke var så smart, fortæller Renè Søndergaard Pedersen.

I det hele taget betyder manglen på værktøj og materialer, at det i meget ringe omfang er muligt at lave praktiske øvelser.

Også selvom nogle skoler i et vist omfang forsøger at forsyne eleverne med ting, de kan bruge derhjemme.

Det betyder, at håndværkereleverne i udgangspunktet er væsentligt dårligere stillet i forhold til at få det optimale ud af deres undervisning end end for eksempel studerende på gymnasier og universiteter.

- Jeg ved ikke så meget om de akademiske fag, men jeg ved da, at det er meget bogligt. Så mon ikke de vil have lidt nemmere ved at have et online-forløb, end jeg har, siger Renè Søndergaard Pedersen.

Bekymret for lærlingeplads

Han frygter, at det går udover hans fremtidige muligheder, når det lige nu ikke er muligt at tilegne sig færdigheder som normalt i løbet af elektrikeruddannelsen.

- Det bekymrer mig meget, for jeg er jo ikke sikker på, at mestrene synes, det er godt, når jeg skal have en læreplads, siger han.

Samme opfattelse har uddannelsesdirektør på Techcollege i Aalborg Bo Banch.

Han understreger, at man indtil videre har fået meget positive evalueringer fra elever, der modtager hjemmeundervisning.

Men i længden bliver det et problem, siger han.

- De elever, der vælger en

erhvervsuddannelse
, gør det jo for at bruge deres hænder og skabe noget. Og det er jo ikke det, man bliver stimuleret til, hvis man har teori hele tiden, siger Bo Banch.

Stort hoved, men små hænder

Der er ligefrem opstået et begreb om de elever, som lige nu er nødt til at uddanne sig hjemmefra: En corona-lærling.

- Det dækker over en lærling med et meget stort hoved og nogle relativt små hænder. Det er jo et atypisk billede af en lærling, som normalt går rundt i en harmoni af, at man også kan omsætte teorien til praktik. Det bliver jo et problem på sigt, siger Bo Banch, som også kan se et problem i få eleverne i praktik.

Håndværksvirksomhederne er nemlig pressede nok i forvejen.

- De har allerede nu sendt nogle af deres lærlinge tilbage i skolepraktik. De her corona-lærlinge skal så ud til sommer og sælge sig til en mester eller en læreplads velvidende, at de ikke har gennemført praktisk arbejde, siger Bo Banch.

Derfor håber han, at de snart får lov at vende tilbage.

Ønsker værksteder åbnet

Direktør i Danske Erhvervsskoler og Gymnasier Lars Kunov peger desuden på, at det kan få konsekvenser for samfundet mere generelt, hvis håndværkereleverne bliver bremset i deres uddannelse.

- Man kan lave mange spændende ting på papir, men når vi skal i gang med den store klimaomstilling, som skal være med til at sætte gang i erhvervslivet og dermed løse den økonomiske krise, så er det i sidste ende

faglærte
, der monterer, bygger og sælger tingene, som vi er afhængige af, siger han.

Derfor kan det være en god idé at åbne skolernes værksteder for dem, der skal finde en praktikplads til sommer.

- Så skal vi nok prøve at finde nogle løsninger, hvor vi er kreative, så vi ikke behøver at have alle inde på én gang, siger Lars Kunov.

Uanset hvad håber Renè Søndergaard Pedersen, at der er forståelse for situationen, når han inden længe skal finde en lærlingeplads.

- Jeg håber, at mestrene udviser forståelse for, at man ikke har kunnet være på skolerne og lære alt det praktiske også, siger han.

René Søndergaard Pedersen overvejer dog langt fra at droppe ud af sin uddannelse.

- Jeg vil være elektriker, uanset om det er online eller ej. Jeg håber, at de andre i min klasse tænker det samme, siger han.

Facebook
Twitter