Har alle ret til at sælge 'panserglas'? Strid om ord sender virksomheder i retten

Der er hidsig debat på markedet for tilbehør til mobiltelefoner.

Panserglas er ikke bare panserglas, mener man hos virksomheden Panzer Glass i Aarhus. (Foto: Klaus Videbæk © DR Nórdjylland)

En skovl er en skovl, og en spade er en spade.

Det vil de fleste nok være enige om, men når det kommer til ordet panserglas - eller det produkt du bruger til at beskytte din skærm med, når din telefon falder ud af lommen - så er det en helt anden snak.

Der er nemlig rift om kunderne på markedet, og hos Aarhus-virksomheden Panzer Glass, der laver kampagner med både Ronaldo og Caroline Wozniacki, hævder man, at man var de første til at sende panserglas på markedet, og at man har eneret til at benytte ordet i sin markedsføring.

På den baggrund hiver de andre virksomheder, der bruger det, i retten.

Men det er ikke fair, lyder det fra den aalborgensiske virksomhed Panzer Screen, der lige nu har flere sager kørende med Panzer Glass.

Ifølge indehaveren af Panzer Screen, Marc Dahl Giversen, så er panserglas nemlig en gængs betegnelse, som alle har ret til at bruge.

- Det svarer til, at Arla heller ikke kan tage patent på ordet mælk og sige, at det ejer de, fordi de er landets største mælkeproducent, siger han.

Vigtigt at bruge på Google

Senest har der kørt en sag i Sø- og Handelsretten, inden de to parter nu mødes i byretten.

Når en virksomhed som Panzer Screen ikke bare kan benytte et andet ord, som for eksempel beskyttelsesglas, i stedet, er det fordi, at selve ordet er meget vigtigt for at kunne sælge sit produkt, forklarer Marc Dahl Giversen.

- Du kan kalde det, hvad du vil, men så finder folk dig ikke på nettet, siger han.

- Når man går ind på google, så søger man på panserglas til iPhone 8. Hvis ikke vi kan have det til at stå der, så kan vi jo ikke sælges vores produkt, siger han.

Vil ikke give monopol

Også andre har været i konflikt med Panzer Glass, og her har nogle virksomheder valgt at efterkomme kravet om, at de skal bruge et andet ord.

Men det er typisk større kæder, fortæller Marc Dahl Giversen.

- Nogle virksomheder tænker fair nok, det vil vi ikke gøre noget ud af, fordi det ikke er en af vores primære varer. Men det er det jo her i firmaet. Derfor vil vi ikke give dem monopol på markedet for panserglas, siger han.

Marc Dahl Giversen mener i den sammenhæng, at panserglas spiller samme rolle som ordet 'cover', som bruges flittigt om forskellige typer af beklædning til telefoner og bærbare computere.

Vil forsvare sig mod andre

Hos virksomheden Panzer Glass står man imidlertid fast på sin ret.

- Da min klient kom på markedet, var der egentlig ikke nogen inden for det her område, der brugte panserglas eller noget, der ligner. Det var tilbage i 2013, siger advokat Nick Lissner, der repræsenterer Panzer Glass.

Han forklarer, at man er nødt til at gå mod andre virksomheder, hvis man ønsker at forsvare retten til at bruge ordet.

- Ellers risikerer man at miste sin varemærkeret igen. Så det er egentlig derfor, at vi søger den her sag, siger han.

Frygter snyltere

Når ordet er så vigtigt for Panzer Glass skyldes det, at man ikke vil have, at andre snylter på brandet eller laver et produkt, der ikke kan leve op til det panserglas, som Panzer Glass sælger.

- Så ved forbrugerne ikke, om man har fået det fra den ene eller den anden. Og når det går i stykker, så går man ud og fortæller, at panserglas ikke virker, siger Nick Lissner.

Hos aalborgensiske Panzer Screen afviser man dog, at man snylter på Panzer Glass' produkt og går efter at efterligne det.

- Det vil jeg være ked af, for jeg vil helst ikke sammenlignes med noget, som, vi mener, er et markant dårligere produkt end det, vi går ud og tilbyder, siger Marc Dahl Giversen.

Selvom sagen skal for retten i denne uge, kan der ifølge Nordjyske gå lå lang tid, inden der falder en dom.