I kø for at få en elbil: Leverandører kan ikke følge med

Aalborg Kommune ville gerne købe 15 elbiler - men fabrikken kan ikke følge med

Almindelige bilister går i stigende tal over til elbiler eller hybrid-biler. Fabrikkerne kan simpelhen ikke følge med efterspørgslen og kunderne må vente mange måneder på at få deres bil. (Arkivfoto) (Foto: Annette Jespersen © DR)

En større efterspørgsel på elbiler i Europa skaber problemer herhjemme.

Aalborg Kommune indkøbte som et led i den grønne omstilling 10 elbiler i fjor, og i år er der planlagt 15 mere.

Men leverandøren kan ikke levere bilerne, fortæller teamleder i teknisk service Kim Olsen.

- Fabrikken kan simpelthen ikke følge med. Bilerne er i restordre nede i Frankrig.

Der er kun en type bil, der for tiden kan køre langt nok på en opladning og som også passer til vores pengepung, mener kommunen - og det er en Renault Zoe.

- Især i yderdistrikterne har sygeplejen brug for biler, der med sikkerhed kører langt nok. Her efterspørger vi en model med en radius på 300 kilometer. Men den er altså udsolgt, fortæller Kim Olsen.

Salget stiger og stiger

Ifølge chefkonsulent hos Dansk Elbil Alliance Søren Jakobsen stiger salget af elbiler og hybridbiler (biler, der kører både på el og benzin, red.) ikke kun i resten af Europa. I Danmark er salget også steget, siger han.

- Sidste år lå andelen af elbilsalget på 0,3 procent. Samme andel havde hybridbiler. I dette års første måneder er elbilerne oppe på en andel omkring 0,6 procent og hybriderne på 1,3 procent.

Ifølge Søren Jacobsen er stigningen især båret af en øget interesse for el- og hybridbiler blandt private købere.

Især nordmændene sætter sig på store ordrer af elbiler og hybridbiler. Blandt andet fordi køberne af elbiler får fordele som for eksempel at kunne køre gratis ind i Oslo.

- Det er lige før, at halvdelen af alle biler i Norge er elbiler. De har lagt store ordrer ind og er kommet os i forkøbet, siger Kim Olsen.

Aalborg Kommune forventer at få leveret elbilerne til sommer. Indtil da må de ansatte køre i almindelige biler.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk