Iværksætteri giver umotiverede elever et skub

Fra egen ide til egne produkter. Nordjysk skole har gode erfaringer med at sætte umotiverede elever i gang med iværksætteri

Muhammed Omerat går i 9. klasse, og Mathias Ferch Pallumblad Hansen går i 7. klasse. De har begge haft stor glæde af at være en del af Læringsrebellerne. (Foto: Niels Kjeldsen © DR Nordjylland)

Umotiverede elever i folkeskolen kan finde gnisten, hvis de klassiske skolefag bliver skiftet ud med iværksætteri. Derfor bør et nordjysk projekt med iværksætteri på skoleskemaet bredes ud til hele landet, for det er vejen frem for en del elever, der mangler motivation, mener Mads Vendelin Olesen, som driver et firma i netop iværksætteri.

Han har fulgt det nordjyske forsøg og deltaget som underviser udefra i projektet. Læringsrebellerne hedder holdet, som er oprettet på Mellervangskolen i Aalborg.

Her bruger eleverne fire-fem timer om ugen på iværksætteri med udgangspunkt i elevernes egne produkt-ideer. Slutfacit er en grydeklar forretningsplan, og lærerne har blandt andet indarbejdet dansk og matematik i undervisningen.

Hjælper skæve typer

- Alle folkeskoler har skæve typer, som ikke passer ind i den famøse boks. Men på den her måde bliver undervisningen både sjovere og nemmere for en del af dem, siger Mads Vendelin Olesen.

Selv går han i 3. g., men driver også virksomhed med iværksætteri på programmet. Otte drenge fra 7. til 9.klasse er på læringsrebel-holdet på Aalborgskolen.

- Eleverne på holdet trængte til at få et skub for at holde motivationen til at lære og gå i skole, siger Kristina Brinck.

Hun er innovationsvejleder på Mellervangskolen og fortæller, at eleverne er udvalgt til projektet, fordi de mundtligt er godt kørende, og at det bliver udnyttet gennem iværksætteriet, fordi de går op i det og for alvor kan se en mening i at lære nyt for at nå målet.

Nemmere at gå i skole

Mathias Ferch Pallumblad Hansen går i 7. klasse og er en af læringsrebellerne. Han har opfundet en handske, som kan bruges, når noget skal rettes på en whiteboard.

- Det gode ved det her er, at alle de umotiverede bliver motiveret af det her. Inklusiv mig selv. Man får nye oplevelser, som gør det nemmere og sjovere at gå i skole, siger Mathias.

Og Muhamed Omerat, der går i 9. klasse og også er med på rebelholdet, er enig. Han arbejder med en plan om at sælge sports- og træningstøj, og har via rebelholdet fundet ud af, at han vil gå handelsvejen efter folkeskolen.

- I stedet for at spilde tiden på alt muligt andet, kommer man videre i livet med det her, siger han.

Mellervangskolen i Aalborg er en af tre skoler i kommunen, der er udpeget til at være innovationsskole. Derfor er der sat ekstra penge af til at kunne køre forsøg som det her.

- Men vi forventer at fortsætte med det de næste år, siger innovationsvejleder Kristina Brinck.

Facebook
Twitter