John sælger danske øko-shots til Holland og Japan: Jeg ser et kæmpe potentiale

Eksporten af dansk økologi er på et år steget med mere end 20 procent.

John Wøhlk og virksomheden Kildespring satser blandt andet på det japanske marked. (© Kildespring)

Engang var shots noget, du bestilte på baren i en sen nattetime.

Nu kan du også købe dem i grøntafdelingen i det lokale supermarked, hvor alkoholen er skiftet ud med ingefær, havtorn, ginseng og gurkemeje.

Trenden med sunde shots har i løbet af få år bredt sig i Skandinavien, og nu er de økologiske shots en del af den stadigt stigende eksport af danske, økologiske varer til specielt Europa og Asien.

Fra 2016 til 2017 steg salget af økologiske varer til udlandet med 21 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Én af dem, der nyder godt af det, er John Wøhlk, der er direktør for virksomheden Kildespring i Frederikshavn. Her laver man saft, suppe og altså økologiske shots.

- Vi har haft shots nogle år i Danmark, men nu er de begyndt at blive interessante i specielt Tyskland og Holland, fortæller John Wøhlk.

- Vi mærker også gode tegn fra fjernøsten, hvor man generelt lever sundt. Specielt japanerne lever utrolig sundt, og det er et marked med mere end 120 millioner mennesker. Jeg ser et kæmpe potentiale, og det er en rejse, der kun lige er startet, siger han.

Mælk med et godt ry

John Wøhlk fremhæver et godt design og en god smag på produkterne som nøglen til de udenlandske markeder. Dertil kommer et stærkt økologisk brand.

- Det betyder alt. Det betyder, at man ikke skal stå og diskutere, hvad der er økologi, og hvad der ikke er. De stiller ikke spørgsmål ved kvaliteten, siger John Wøhlk.

Mens salget af økologiske drikkevarer fra 2016 til 2017 steg fra 39,2 millioner kroner til 50,2 millioner kroner, udgøres langt den største del af den danske eksport af kødvarer samt mejeriprodukter og æg.

Alene eksporten af mejeriprodukter og æg er steget fra 901,5 millioner til 1,23 milliarder kroner på et år.

- Den øgede eksport hænger sammen med, at Danmark har et godt ry i udlandet. Og så har der været en stor stigning i produktionen af økologisk mælk og økologiske grise, forklarer Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent ved Landbrug og Fødevarer.

Nye produkter til tiden

Hos Økologisk Landsforening giver eksportchef Pernille Bundgård en stor del af kreditten til virksomhederne.

- Det er et super godt stykke arbejde af de danske økologiske virksomheder. De er innovative og dygtige til at arbejde med produktudvikling inden for tidens trends, siger hun.

Trods stigningen i den danske eksport importerer vi dog stadig flere økologiske varer, end vi sælger ud af landet.

Vi er særligt glade for import af økologisk frugt og grønt, som i 2017 udgjorde 39 procent af den samlede import af økologiske varer til Danmark.