Kulturelle flagskibe udkonkurrerer små spillesteder

Når Musikkens Hus i Aalborg bliver indviet lørdag er det blot seneste eksempel på et kulturelt prestigebyggeri, der skal være med til at markedsføre de store byer. Det kan gå ud over de små steder, mener forsker.

Musikkens Hus er hjemsted for Aalborg Symfoniorkester og satser først og fremmest på klassisk og akustisk musik. (© aalborgkommune.dk)

Når Musikkens Hus i Aalborg lørdag bliver indviet med fyrværkeri og hendes majestæt Dronningen i spidsen, så vil det komme til at gøre ondt på nogle af byens andre spillesteder.

Det siger Fabian Holt, der er lektor og forsker i musik og events på Roskilde Universitet.

Kulturhuse som flagskibe

Musikkens Hus i Aalborg er blot seneste eksempel på en udvikling, hvor store arkitektoniske musik- og kulturhuse bruges til at markedsføre byer, siger Fabian Holt.

- Det betyder, at man får nogle flagskibe, men også en konkurrence, hvor nogle af de mindre steder kan blive klemt og til en vis grad også udkonkurreret, siger han.

Forskeren nævner DRs Koncerthus i København som et andet eksempel på et af de nyere prestigebyggerier, der har trukket publikum fra mindre musiksteder.

Trillingsgaard: Vi skal ikke slås om de samme kunder

Musikkens Hus, der ligger på havnefronten i Aalborg, har blandt andet fire koncertsale, restaurant, Aalborg Symfoniorkester, undervisningslokaler og plads til 1298 siddende publikummer. Huset er tegnet af arkitektfirmaet Coop Himmelb(l)au og vurderes at have kostet i omegnen af en milliard kroner.

Hos Aalborg Kongres og Kulturcenter er direktør Ernst Trillingsgaard fuldt bevidst om, at det bliver en udfordring med endnu et stort musiksted i byen.

- Jeg tror, vi er den by i Danmark, der proportionelt set har flest spillesteder. Så det drejer sig naturligvis om at få fat i et nyt publikum, så vi ikke skal til at slås om de kunder, der er i forvejen, siger haldirektøren.

Musikkens Hus: Vinderen skal være publikum

Direktøren for Musikkens Hus, Lasse Rich Henningsen, er enig i, at det kommer til at kræve samarbejde og koordinerering mellem arrangørerne i byen.

- Men der bør være plads til alle, for vores største opgave er jo reeelt at tænke på, hvad der er bedst for hele Aalborg og for Nordjylland, siger han.

Som to supermarkeder, der sikrer større udbud

Han medgiver dog, at musikstederne selvfølgelig også er konkurrenter. Men vinderne - det er, ifølge direktøren, Aalborgenserne og nordjyderne, der får et større kulturtilbud.

- Det er jo som to supermarkeder, der ligger over for hinanden, fordi det samlet set giver et bedre og mere attraktivt udbud, siger Lasse Rich Henningsen.

Med Musikkens Hus har de fem største indendørs arenaer i Aalborg plads til godt 15.000 mennesker. Til sammenligning har Aarhus, der har 2½ gange så mange indbyggere,  kun plads til små 12.000 publikummer.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter