Kunstner tog pengene og løb - i dag er sidste frist for at betale en halv million tilbage

Ifølge kunstner Jens Haaning får museet ikke deres penge igen inden mandag morgen.

Siden september er historien om kunstværket 'Take the Money and Run' gået verden rundt og lige fra det tyske magasin Spiegel til den arabiske tv-kanal Al-Jazeera har fortalt historien om de forsvundne penge. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

I dag er sidste deadline for kunstneren Jens Haaning for at betale den halve million kroner tilbage, som han i efteråret enten stjal eller lånte – alt efter hvem du spørger - fra kunstmuseet Kunsten i Aalborg tilbage i efteråret.

Museet havde helt præcist lånt 532.549 kroner, som skulle have været en del af et kunstværk, der bestod af to glasrammer fulde af penge.

Da DR tidligere på ugen fangede Jens Haaning, var pengene endnu ikke blevet leveret tilbage.

Og ifølge kunstneren er der ingen grund til, at museet står tidligt op for at tjekke deres netbank, når fristen for at levere pengene tilbage udløber til midnat, og søndag bliver til mandag.

- Nej, selvfølgelig får de ikke deres penge at se på deres konto mandag morgen, siger Jens Haaning.

'Nej, det er ikke tyveri'

Det var først, da personalet på kunstmuseet Aalborg i september åbnede pakkerne med, hvad de troede var de lovede glasrammer fulde af penge, at de opdagede, at den halve million kroner var pist væk.

Det eneste, der var i pakkerne, var to tomme billedrammer, som altså udgør det nye kunstværk ’Take the Money and Run’. Værket var ifølge Jens Haaning en protest mod de aflønningsforhold, som museet tilbød.

Kunstmuseets oprindelige aftale med Jens Haaning var, at de skulle udstille to værker, som han tidligere havde lavet. Værkerne består af to billedrammer fulde af pengesedler. Det ene værk indeholder en gennemsnitlig dansk årsløn, mens det andet indeholder en gennemsnitlig østrigsk årsløn.

  • Den ene billedramme skulle indeholde eurosedler, der svarede til en østrigsk gennemsnitsindkomst. Den anden skulle vise en dansk indkomst med danske pengesedler. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)
  • Umiddelbart inden udstillingen 'Work it Out' skulle åbne, modtog Kunstens ansatte en mail, hvor Jens Haaning fortalte, at han i stedet for de aftalte kunstværker havde lavet værket 'Take the Money and Run". (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)
  • I kontrakten mellem museet og kunstneren står, at pengene skal leveres tilbage, når udstillingen slutter den 16. januar, skriver Kunsten på deres hjemmeside. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)
  • Ifølge Kunsten er Jens Haanings kunstværk ikke et mediestunt. Det er endnu for tidligt at sige, om omtalen har resulteret i flere gæster, lyder det fra museet. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)
1 / 4

Men da værkerne var flere år gamle, skulle lønningerne opdateres til 2021-niveau, og derfor lånte Kunsten helt præcist 532.549 kroner til Jens Haaning.

Men ifølge ham ville det koste 25.000 kroner ud af egen lomme at genetablere værkerne. Så i stedet for at genetablere de gamle værker, fik han i stedet ideen til det nye, forklarede Jens Haaning, da han gæstede P1 Morgen to dage efter, kunstmuseet havde åbnet pakkerne med de to tomme glasrammer.

- Og jeg opfordrer andre mennesker, som har lige så kummerlige arbejdsforhold som mig, til at gøre det samme. Hvis de sidder på et eller andet lortejob og ikke får penge og faktisk bliver bedt om at give penge for at gå på arbejde, så tag af kassen og stik af. Det er en generel opfordring.

Selv mente han ikke, at der var tale om tyveri.

- Nej, det er ikke tyveri. Det er kontraktbrud, og kontraktbrud er en del af værket, sagde han i P1 Morgen.

-Værket er, at jeg har taget deres penge.

Et interessant kunstværk

Direktøren for Kunsten i Aalborg, Lasse Andersson, vil ikke udtale sig før mandag.

Men i samme P1-udsendelse fra september erkendte direktøren, at Jens Haaning havde skabt et interessant kunstværk til deres udstilling ’Work it Out’, som skulle sætte fokus på fremtidens arbejdsliv.

- Jeg vil give Jens helt ret i, at der er skabt et værk i sin egen ret, som faktisk kommenterer på den udstilling, vi har. Men det er så ikke den aftale, vi havde, sagde Lasse Andersson.

Direktøren mente ikke, at kunstneren kunne få lov at beholde pengene, selvom han havde skabt et spændende bidrag til museets udstilling. Desuden afviste han, at Kunsten ikke skulle have tilbudt Jens Haaning en fair betaling.

- Jens får et visningsvederlag, som vi søger hjem fra staten, han får 10.000 kroner ifølge kontakten, og så dækker vi udgifter op til 6.000 euro, sagde han i P1 Morgen i september.

Her kan du høre P1 Morgens udsendelse fra september med Jens Haaning og Lasse Andersson.

0:00

New York Times ringede i Kvickly

Historien om museet, kunstneren og de forsvundne penge er siden september endt med at gå verden rundt.

CNN, Washington Post, The Guardian, BBC og den arabiske tv-station Al-Jazeera har alle fortalt historien om ’Take the Money and Run’.

- Måske kan man kalde det en global mediestorm i kunstverdenen. Det seneste var, at jeg var ved at købe ind i Kvickly, og så ringede New York Times. Det har jeg aldrig prøvet før, fortalte Lasse Andersson efter ugen, hvor historien ramte medier i hele verden.

Til spørgsmålet om hvorvidt han var tilfreds med kunstværket, svarede direktøren:

- Jeg blev spurgt, om jeg ville være det foruden. Jeg svarede, at hvis det her bliver en sag, som handler om mere end bare nogle penge, som ikke er der, men at vi faktisk diskuterer, hvad kunst betyder for os, at folk kommer på kunstmuseer, og at det kommer samtidskunsten til gode – så er jeg da glad for det, vi har fået leveret.

I morgen vil Kunsten udtale sig, og tidligere har Lasse Andersson fortalt, at man ikke vil udelukke at gå rettens vej, hvis pengene ikke bliver leveret tilbage.

I en sms til DR skrev Jens Haaning tidligere på ugen:

- Jeg har lavet et værk til en udstilling i Aalborg, som går ud på, at jeg har taget deres penge. Og ja, så sidder der en direktør, som ikke forstår hvad kunst er/kan være, og det har jeg egentlig ikke nogen kommentar til.