Limfjordstunnelen har det bedre end frygtet: Kan holde mindst 50 år endnu

En grundig undersøgelse af Limfjordstunnelens tilstand er nu afsluttet.

Limfjordstunnelen strækker sig knap 600 meter under vandet mellem Aalborg og Nørresundby. (Foto: Janus Benjamin Jacobsen © DR Nyheder)

Rygterne om Limfjordstunnelens nært forestående død er stærkt overdrevne.

I hvert fald har en ekspertgruppe fundet ud af, at tunnelens tilstand er bedre end forventet, og at den kan holde mindst 50 år endnu med de rette tiltag.

Ekspertgruppen, der nu har afsluttet sit arbejde, blev nedsat i 2017, da man over en længere periode havde konstateret, at tunnelen både tager vand ind og hvert år synker en smule.

Taget i betragtning af, at tunnelen hver dag sender 80.000 biler frem og tilbage mellem Vendsyssel og den øvrige del af Danmark, var det derfor væsentligt at få undersøgt problemerne nærmere.

Nu konkluderer ekspertgruppen, at tunnelens tilstand er 'tilfredsstillende'.

- Vi regner med, at tunnelen har mindst 50 år tilbage, måske endda længere, siger Niels Højgaard Pedersen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Behov for reparationer

Hvis tunnelen skal holde, kræver det en række forbedringer.

Ekspertgruppen foreslår tre større reparationer, der skal gennemføres inden for en periode på 15 til 50 år, blandt andet for at mindske omfanget af revnedannelser i betonen, så den kan holde længere.

Det helt store spørgsmål er i den sammenhæng, om der på det tidspunkt er bygget en tredje forbindelse over Limfjorden ved Aalborg.

- Det vil være en meget stor fordel at have et sted at lede trafikken hen. Alternativet er, at vi skal rykke ind og ud hele tiden og arbejde om natten, og det betyder, at det bliver meget dyrere, og at det tager meget længere tid, siger Niels Højgaard Pedersen.

Der er trafikale udfordringer

En ny tredje limfjordsforbindelse var senest oppe at vende i foråret, da den daværende regering satte penge af til projektet i en ny plan for infrastruktur i Danmark.

Planen hvilede imidlertid på et spinkelt borgerligt flertal, som siden valget er forsvundet.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) ønsker et bredt flertal for de infrastrukturprojekter, der skal laves i de kommende år.

Men han er enig i, at der skal findes en løsning på trængselsproblemerne ved Limfjorden, også selvom Limfjordstunnelens levetid nu ser ud til at være forlænget.

- Det ændrer ikke på, at der stadig er en trafikal udfordring. Man skal være både døv og blind og lidt til for ikke at have opdaget, at det er det, der står øverst på ønskelisten i Nordjylland, siger han.

Ikke samme tur som Lillebælt

Benny Engelbrecht glæder sig i første omgang over rapportens konklusioner.

- Det er svært ikke at være relativt begejstret over det. Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været bekymringer, og andre steder på infrastruktur har vi også måtte skride til ret drastiske tiltag. For eksempel på den gamle Lillebæltsbro, hvor man har brugt et meget omfattende beløb på at sikre, at den, bogstaveligt talt, ikke kollapser.

- Det slipper vi heldigvis for i forhold til Limfjordstunnelen, siger han.

Når der tidligst om 15 år skal laves forbedringer på tunnelen, skal man dog stadig grave dybt i statskassen.

Det vil koste i alt 1,6 milliarder kroner at vedligeholde tunnelen de kommende 50 år, vurderer ekspertgruppen.

Facebook
Twitter