Lokale undrer sig over omfartsvej til 377 millioner kroner: Det giver simpelthen ikke mening

Regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge flere hundrede millioner kroner på ny vej ved Mariager.

Transportordfører Kim Christiansen (DF) kunne i går glæde borgerne i sit eget hjemområde med planen om en ny omfartsvej ved Mariager. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

- Så er vi kommet lidt til Mariager. Der har man en by i dag, hvor der kører meget tung trafik ned igennem nogle brostensbelagte gader til stor gene for nogle beboere og de gamle huse, og det får vi løst her.

Sådan lød det i går, da Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen med flere ministre fra regeringen præsenterede planerne for ny infrastruktur i Danmark.

Heraf fremgår det, at der skal bruges 377 millioner kroner på at lave en otte kilometer lang omfartsvej ved Mariager i Nordjylland.

Men hvor Venstre-borgmester Mogens Jespersen glæder sig over, at der måske kommer en ny vej til kommunen, ryster flere lokale på hovedet over den mange millioner kroner dyre investering.

- Vi synes simpelthen ikke, det giver mening, at vi får en omfartsvej uden om byen, lyder det fra Anni Andersen, formand for byens handelsstandsforening.

Allerede i dag er der en hovedvej gennem den del af byen, hvor der ikke er brosten, og den tager langt størstedelen af trafikken gennem Mariager.

Derfor er det kun den helt nødvendige trafik, der i dag ledes gennem de små gader i den gamle del af byen, siger Anni Andersen.

- Vi mener faktisk, at 90 procent af de lastbiler, der kommer her, har et ærinde i byen. Bageren skal have mel, værtshuset skal have øl, og jeg har selv har en blomsterforretning. De kommer med lastbiler, fortæller Anni Andersen.

Ikke noget vi har efterspurgt

Samme melding kommer fra andre dele af erhvervslivet.

- Det er ikke noget, der står eller har stået øverst på vores ønskeliste, siger Franz Cuculiza, direktør i virksomheden Aage Vestergaard Larsen i Mariager.

- Det er ikke noget, vi har efterspurgt. Det, vi har efterspurgt og efterspørger, er bedre forbindelser fra de omkringliggende byer, siger han.

Skitse af regeringen og Dansk Folkepartis planer for en omfartsvej ved Mariager mod Assens.
Skitse af regeringen og Dansk Folkepartis planer for en omfartsvej ved Mariager mod Assens.

Også Leif Nielsen, direktør ved importfirmaet Denrex, undrer sig.

- Er der virkelig så meget trafik omkring Mariager i forhold til andre steder i landet, hvor man kunne bruge beløb af den størrelse? Jeg synes måske nok, at det er en lille smule skudt forkert, siger han.

Ekspert: Behovet er ’ikke eksisterende’

I 2013 undersøgte Vejdirektoratet konsekvenserne af at lave en omfartsvej syd for byen, som kunne aflaste hovedvej 555.

Her lød konklusionen fra Vejdirektoratet, at det må ” konkluderes at der ikke er problemer på rute 555 med hverken kapacitet eller trafiksikkerhed.”

Vejdirektoratet skriver desuden, at en omfartsvej kun vil flytte omkring 2.700 biler dagligt fra de eksisterende veje.

På baggrund af rapporten kalder Harry Lahrmann, lektor ved trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, behovet for en ny omfartsvej for ”ikke eksisterende”.

Den foreslåede omfartsvej vil blive overdraget til kommunen, når projektet er gennemført. Almindeligvis betaler staten dog kun for statsveje og ikke for kommuneveje.

- Det er ret usædvanligt, at man lige hælder statspenge i her, siger Harry Lahrmann.

- Den eneste logik i den er, hvis man ser på folketingsmedlemmernes adresse. Kim Christiansen bor jo på de kanter, så mon ikke det er ham, der har fået listet den med, siger han og tilføjer, at personlige politiske interesser før er set i vejprojekter.

Der er flere ældre huse og brostensgader i Mariager. Der er dog også en asfalteret hovedvej gennem byen. (Foto: christine Nørgaard © DR Nórdjylland)

Vi kunne nøjes med mindre

Mens borgmester Mogens Jespersen (V) kalder det fantastisk, at staten vil bruge penge på projektet og fremhæver, at der faktisk har været henvendelser fra borgere i Mariager til Christiansborg omkring en ny vej gennem flere år, er byrådsmedlem fra SF Peter Larsen mere skeptisk.

- Selvfølgelig vil vi gerne have en omfartsvej - det er slet ikke det. Men jeg tror, at vi alle her i byen, eller i hvert fald et flertal, tænker, at vi godt kunne nøjes med lidt mindre.

- Jeg må jo tage hatten af for Kim Christiansen og Pia Adelsten (folketingsmedlem for DF og hustru til Kim Christiansen, red.), at de har fået den her vej gennemført, men jeg synes nok, når vi ser på vores økonomi både i kommunen og generelt i landet, at det er lidt et overkill med 400 millioner, siger han.

Kim Christiansen står fast

Trods kritikken står Kim Christiansen fast på, at det er en god ide, at staten investerer penge i en omfartsvej.

- Det her er ikke et spørgsmål om, om erhvervslivet efterspørger den. Det er spørgsmålet om, om borgerne efterspørger den, og at vi kan gøre noget godt for borgerne i Mariager, så de ikke hver dag bliver generet af tung lastbiltrafik. Det får vi nu ført uden om Mariager, og det er godt. Det er en glædens dag for Mariager og så må erhvervslivet mene, hvad de vil om det.

Men er det ikke meget at bruge 400 millioner kroner på at flytte cirka 2.500 biler?

- Det er der nogen, der kan mene. Men det er det, vi er blevet enige om i den her aftale, og de andre partier var enige med mig i, at det var en god ide at lave sådan en omfartsvej.

Skal forhindre uheld i fremtiden

Han peger på, at den tunge trafik, der i dag skal i retning af landsbyen Havndal med 874 indbyggere er tvunget til at køre gennem de små gader i Mariager eller over landsbyen Hou, og at man er nødt til at tage hensyn til folk de to steder.

Der findes allerede en hovedvej mellem Mariager og Assens, hvor køreturen imellem de to byer tager ni minutter. Ruten leder i forvejen biler, der skal passere byen uden om midtbyen. Den nye omfartsvej skal gå syd om byen.

Ifølge Vejdirektoratet er der dog ikke nogen udfordringer med trafiksikkerheden i området.

Ved den større hovedvej 555 har der kun været seks mindre uheld på fem år.

Men man sikrer sig mod ulykker i fremtiden, påpeger Kim Christiansen.

- Vi skal netop have lavet den her løsning, inden der sker de her mange uheld, og at et barn bliver kørt ned eller andre ting. Der har været en voldsom stigning i trafikken, siden den her undersøgelse blev lavet. Alene godstransporten er steget med 17 procent de seneste tre år.

Man kan altid diskutere pengene

Kim Christiansen ser desuden ikke noget problem i, at 377 millioner kroner fra staten kommer til at gavne det område, hvor han selv bor.

I hans øjne er det en vej, som Mariagerfjord Kommune ikke kan lave på egen hånd.

- Det er et projekt, som kommunen aldrig nogensinde ville kunne løfte økonomisk. Det går vi også ind og kigger på, når vi sidder i en så stor en aftale og vælger projekter ud.

- Man kan altid diskutere, om det er mange penge at bruge på det ene eller det andet. Vi skal bruge næsten syv milliarder på en ny tredje Limfjordsforbindelse. Der er måske nogle, der også synes, det er rigtig mange penge at bruge på det, siger han.

I både Aalborg og Vesthimmerlands Kommuner har man for nylig selv måttet betale for lignede vejprojekter.

Facebook
Twitter