Lokomotivførere jubler over nyt moderne signalsystem: Nu kan vi komme hurtigere afsted

Udrulningen af Europas mest moderne signalsystem er kommet godt fra land.

Lokoførerne i Nordjylland går en nemmere fremtid i møde med det nye togsignalsystem. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er nu godt to uger siden, at vendelboerne som de første i landet fik lov at stige ind i tog, der kører på det nye digitale signalsystem, der med tiden skal rulles ud i hele landet.

Systemet har været længe ventet – både på grund af forsinkelser og nye milliardregninger – men ikke mindst fordi det flere steder afløser et signalsystem, der går helt tilbage til 1912.

Nu er der imidlertid godt nyt.

Systemet, der bærer det mundrette navn ERTMS, European Rail Traffic Management System, er nemlig kommet fint fra land, viser en opgørelse, som Banedanmark har lavet for DR.

Hvor togpunktligheden i første uge efter indførelsen af de nye signaler lå på 79 procent, lå den i uge to på 89 procent og generelt ligger antallet af fejl lavt.

Betænkeligheder gjort til skamme

Også blandt lokomotivførerne er der tilfredshed med systemet.

Det fortæller tillidsrepræsentant hos de nordjyske lokoførere Jens Andersen, der selv havde sine betænkeligheder, inden det skulle tages i brug.

- Jeg var lidt bange for, at skærmen i førerrummet ville stjæle opmærksomheden ud af frontruden, så man måske overså nogle overkørsler eller noget inde på stationerne. Men det har der ikke været nogen grund til, må jeg indrømme her bagefter, siger han.

Grafik: Signe Heiredal.
Grafik: Signe Heiredal.

Den omtalte skærm i førerrummet udgør den store forskel fra det gamle til det nye system.

Hvor man førhen skulle holde øje med lyssignaler på banen, der skulle aktiveres mekanisk, får lokoførerne nu digital besked direkte i førerhuset om, hvornår de må køre.

Det betyder, at togtrafikken bliver mere fleksibel, og at der fremover kan sættes flere tog på skinnerne, end det er tilfældet i dag.

Trods den gode start går der lidt endnu, inden man når op på samme punktlighedsniveau som før indførelsen af det nye signalsystem.

Før lå punktligheden på 95 procent (uge 38 og 39) og år til dato på 92 procent mod de nuværende 89 procent.

Hurtigere ud af starthullerne

Men Jens Andersen er sikker på, at man nok skal krydse den grænse, og at passagerne vil få flere tog, der kører til tiden end førhen.

- Det er jeg ikke i tvivl om. Med det gamle system kunne vi først krydse med et andet tog, når det var kommet helt ind på stationen. Med det nye system her, kan vi sætte i gang allerede inden, toget er kommet ind. Det gør, at vi kan komme lidt hurtigere afsted.

- Det gør også, at hvis vi er lille smule bagefter i forhold til køreplanerne, så kan vi indhente den tabte tid, måske til den næste station eller til endestationen, fortsætter han.

Hos Banedanmark er det vurderingen, at man med det nye signalsystem kan undgå en meget stor del af de signalfejl, der i dag er skyld i omkring 50 procent af togforsinkelserne totalt set.

Hvornår det nye togsignalsystem i Vendsyssel når samme nøjagtighed som før, er det dog for tidligt at sige, lyder det fra områdechef hos Banedanmark Janus Steen Møller.

- Det tør jeg ikke sætte en dato på. Vi har stadig et stort hold, der overvåger systemet og er klar til at løse de fejl, der dukker op. Vores erfaring siger os, at der kan være børnesygdomme. Vi har ikke set noget af det endnu, men de kan komme, siger han.

Normalt kører der dagligt 29 tog mellem Aalborg og Frederikshavn. Indtil december er antallet af tog reduceret til 24 for at lette overgangen til ERTMS.

Først i 2030 vil systemet efter planen være udrullet til hele landet.

Facebook
Twitter