Mælk fra Arla eller lokalt kloster: Succes tvinger mikromejeri ud i et svært valg

Stigende efterspørgsel presser lokale fødevareproducenter ud i et afgørende valg.

Hos Ingstrup Mejeri har man i dag ti medarbejdere. Mælken kommer alene fra landbruget ved Vrejlev Kloster, der også ligger i Vendsyssel. (Foto: Tom Herman Christensen © DR Nordjylland)

Siden 1959 er 98 procent af alle mejerier i Danmark lukket, men ikke det 125 år gamle Ingstrup Mejeri i Vendsyssel.

Mejeriet har holdt fast i traditionerne og har siden 2009 specialiseret sig yderligere, så man nu kun får leveret mælk fra et enkelt landbrug - det tidligere nonnekloster Vrejlev Kloster.

Nu står mejeriet dog i et nyt dilemma. På få år er salget af ost og smør steget så meget, at man inden for en kort tidshorisont må finde nye leverandører.

- Vi kan komme i en situation, hvor vi skal bruge noget mere mælk, siger Hans Smith Andersen, administrerende direktør i Ingstrup Mejeri, der lige nu tæller ti medarbejdere.

En af dem kunne potentielt være Arla, men det vil være et problem for det produkt, man gerne vil byde kunderne.

- Så har vi ikke den gode historie, som vi gerne vil have. Det er fra jord til bord, og det er fra Vrejlev Kloster, hvor en lastbil kører de få kilometer til Ingstrup. Det er de køer, der går på den mark, der interesserer os, fortæller Hans Smith Andersen.

Hvis det betyder, at mejeriet ikke kan følge med efterspørgslen i en periode, er det en pris, der er værd at betale, mener han.

- Small is beautiful efter vores opfattelse. Vi laver den bedste kvalitet, vi kan, og hvis der så kommer nogle, der vil købe dobbelt så meget, så må vi desværre sige, at det kan vi ikke, siger Hans Smith Andersen.

I stedet for købe mælk ind fra Arla overvejer man nu i stedet, om man kan få Vrejlev Kloster til at udvide besætningen af malkekøer, eller om man kan få andre landbrug i Vendsyssel til at levere direkte til Ingstrup Mejeri.

Det vigtige er at holde fast i det lokale og ikke lade sig lade efterspørgslen diktere, hvilken retning man skal gå i, mener Hans Smith Andersen.

- Der kan man bare se, hvad der er sket med alle de andre mejerier. De er blevet så store, at man glemmer det lokale. Det er en fin måde at sælge sine produkter i hele verden på. Det er bare ikke vores filosofi, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk