Mere inklusion giver mere vold: Der skal flere hænder til, mener lærerformand

Lærere i inklusionsklasser oplever oftere vold, viser undersøgelse

Ifølge en undersøgelse fra fagbladet Folkeskolen følges antallet af inklusionselever og antallet af oplevelser med voldelige elever ad i de danske folkeskoler (arkivbillede) (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Inklusion i folkeskolen medfører mere vold mod lærerne.

Der skal flere hænder til, mener Lars Busk Hansen, medlem af hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening og kredsformand i Lærerkreds Nord.

- Det er et problem, at man skal sætte sit helbred på spil, når man går på arbejde.

Flere elever = mere vold

Ifølge en undersøgelse fra fagbladet Folkeskolen følges antallet af inklusionselever og antallet af oplevelser med voldelige elever ad i de danske folkeskoler.

Men så simpelt er det nødvendigvis ikke mener Peter Hansen, hovedbestyrelsesmedlem i skolelederforeningen og skoleleder på Skørping Skole.

- Man skal arbejde grundigt og analyserende på at finde ud af, hvorfor man er landet i en sådan situation. Det tror jer, der er rigtig mange svar på.

På Peter Hansens egen skole arbejder man med konflikthåndtering og at finde frem til, hvorfor elever reagerer voldeligt.

Den løsning tror Lars Busk Hansen også på, men:

- Den bedste løsning er at få flere hænder i klassen.

Ifølge undersøgelsen oplever dobbelt så mange lærere voldelige episoder, hvis der er inklusionselever i klassen.

Facebook
Twitter