I Aalborg går projektleder ved Aalborg Kommune Maria Vestergaard og tripper en lille smule utålmodigt.
- Vi håber, vi kommer ud at køre til efteråret, siger hun.
Blot et par hundrede kilometer nordpå, i Norges hovedstad Oslo, satte nordmændene i maj deres første selvkørende bus på vejene, og så snart tilladelserne er i hus, bliver det Aalborgs tur.
- Som I kan se, er stien her, hvor vi har anlagt vores stoppesteder. Alting er helt klart, fortæller hun.
I Aalborg skal busserne køre på en 2,1 kilometer lang strækning blandt cykler og fodgængere i den østlige del af byen.
I Oslo kører bus 35 nu de 1,5 kilometer mellem byens rådhus og havnen, hvor færgen fra Danmark lægger til.
Busvært med ombord
Den selvkørende bus har dog fortsat brug for hjælp for at kunne køre frem og tilbage uden at gå i stå.
Derfor er der såkaldte busværter med ombord. En af dem hedder Lennart Laursen.
Han er ansat af det danske firma bag busserne ’Autonomous Mobility’ og skal også være busvært, når busserne får lov at køre i hans hjemby Aalborg.
- Mit job er at stå og svare på alle de spørgsmål, som folk måtte have, fortæller han.
Hvis det bliver nødvendigt, kan han desuden overtage styringen af den selvkørende bus ved hjælp af et xbox-stick.
- Når der holder noget i vejen, kan bussen ikke selv finde ud af at komme uden om, siger Lennart Laursen.
Store perspektiver
Selvom bussen altså ikke er helt førerløs, har man høje ambitioner med de selvkørende busser i både Danmark og Norge.
- Vi ser for os, at i fremtiden kan det her blive en vigtig del af det kollektive net. Foreløbig forestiller vi os mindre afstande med lav fart, så vi kan få testet, om folk faktisk kan lide teknologien, siger borgmester for miljø og samfærdsel i Oslo Arild Hermstad.
I Aalborg Kommune ser man flere spændende rute-muligheder for de selvkørende busser, når de engang er fuldt udviklet og kan klare sig selv i trafikken.
- Det kan være områder i byen, der ikke er særligt godt trafikbetjent, og det kan være landområder, hvor vi kan forbedre den kollektive trafik ved at sætte hyppigere afgange ind, siger Maria Vestergaard.
Kan være klar til at køre i efteråret
Folketingsvalget har for en periode sat en pause for arbejdet med de nye regler, der skal bane vej for selvkørende busser i Danmark.
Men hos Autonomous Mobility håber man, at tilladelsen er i hus i september eller oktober.
- Vi forventer ikke, at vi får afslag, men det er jo naturligt, at der kommer spørgsmål undervejs. For det er jo et helt nyt teknologiområde og et helt nyt erhvervsområde, siger direktør Peter Sorgenfrei.
Den selvkørende bus i Aalborg vil få plads til 11 passagerer.