Nul dræbte i trafikken i 2025: Kommuner sætter mål for sikkerheden på vejene

I både Aalborg og København vil man helt undgå dræbte i trafikken inden for få år.

Der skal ligge færre blomster efter trafikofre i vejkanten, hvis det står til flere kommuner. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Nul dræbte i trafikken inden år 2025 – og nul tilskadekomne i år 2040.

Sådan lyder idéen i Aalborg Kommune, der ligesom Københavns Kommune vil forsøge at sætte dato på, hvornår det skal være helt slut med dræbte på vejene.

- Vi ved, at målene er ambitiøse, men det er nogle mål, som, vi mener, er de helt rigtige at gå efter, fortæller stadsingeniør i Aalborg Kommune, Svend Erik Pedersen.

De seneste tal over trafikulykker stammer fra 2017. Her omkom én person i trafikken i Aalborg, mens 182 kom alvorligt til skade.

I fremtiden skal der altså være færre uheld, så man helt kan undgå tilskadekomne, og det arbejder man allerede på i dag. For eksempel ved at finde ud af, hvordan bilisterne oplever at køre på vejene.

- Er den måde, vi har indrettet vejen på selvforklarende, eller er den ofte årsag til, at der sker nogle trafikuheld, fordi vi misforstår den måde, som vejene er indrettet på? spørger Svend Erik Pedersen.

Farlige kryds og landeveje

Hos Rådet for Sikker Trafik ser man med positive briller på kommunernes ambitioner.

- Det, at man har ambitioner, gør, at man arbejder så meget desto hårdere for at nå i mål med det her, siger administrerende direktør, Mogens Kjærgaard Møller.

Planen stikker nemlig en retning ud for borgere og alle, der arbejder med trafiksikkerhed i kommunen, og det virker, viser erfaringer fra blandt andet Sverige, hvor man også har mål om nul trafikdræbte.

Man skal ikke tro, at det bliver nemt, men det er bedre at sætte målene for højt end for lavt, mener Mogens Kjærgaard Møller.

- En vision gør det jo ikke i selv sig. Det skal følges op af konkret handling.

Og der er meget, som en kommune kan gøre, siger han:

- Rigtig mange af de uheldsrelaterede ting, vi ser rundt omkring i det danske landskab, er noget, der sker på kommunevejene og en kommunes arealer. Det kan være farlige lyskryds, farlige landeveje og andre steder, hvor man ser en mulighed for at gøre noget.

Ekspert: Landspolitikere skal med på vognen

Hvis man skal nå helt i mål, skal man dog også have politikerne på Christiansborg med.

Det mener trafikforsker fra Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

- Det er en rigtig flot målsætning at have. Problemet er bare, at det ikke er Aalborg Kommune, der har de afgørende redskaber i værktøjskassen i forhold til om sådan nogle målsætninger nås, siger han.

Det handler blandt andet om, hvor gammel man skal være for at få kørekort, og om man for eksempel skal give tilladelse til elektriske løbehjul på vejene.

- I kommunerne har de en række ting, som vil påvirke trafiksikkerheden positivt, men i forhold til at nå de her ambitiøse målsætninger, der batter det ikke, siger han.

Målene om nul trafikdræbte og tilskadekomne er endnu ikke godkendt af byrådet i Aalborg Kommune. De skal tage stilling til ambitionerne på et byrådsmøde den 11. februar.

Facebook
Twitter