Patienter venter for længe på skadestue: Annas treårige søn ventede over ti timer med brækket ben

Ventetiderne skyldes både mangel på personale og flere patienter.

Anna Jensens søn Nikolaj måtte vente mere end 10 timer, første gang de besøgte skadestuen. Efterfølgende får drengen konstateret, at hans ben er brækket. (© (Privat foto))

Da Anna Jensens treårige søn, Nikolaj, i foråret faldt og slog benet, var der ikke meget tvivl om, at det krævede en tur forbi skadestuen.

Da mor og søn ankom til Aalborg Universitetshospital, fik de besked om, at ventetiden kunne være lang.

Men præcis hvor lang er Anna Jensen stadig rystet over i dag.

- Efter fem timer var der stadig ikke kommet nogen for at snakke med os. Jeg sad med en treårig, som virkelig var ulykkelig, og som skreg og skreg. Jeg kunne næsten ikke flytte rundt med ham, så jeg måtte selv få ham op i en kørestol.

Anna Jensen har i et brev til Region Nordjylland klaget over forløbet på skadestuen, men Region Nordjylland har endnu ikke svaret. (© (Privat foto))

Efter fem timer i venteværelset fik Anna Jensens søn endelig taget et røntgenbillede, og drengen blev lagt i en hospitalsseng. Men herefter gik der igen fem-seks timer med at vente.

Og efter sammenlagt mere end ti timers ventetid blev drengen endelig tilset af en læge. Men her opstod ifølge Anna Jensen et nyt problem – for lægen startede med at undersøge det raske ben.

Dét var dråben, der fik bægeret til at flyde over, og Anna Jensen valgte at forlade skadestuen med sin dreng. Efterfølgende har hun sendt et brev til Region Nordjylland, hvor hun har klaget over forløbet.

- Når man tager til skadestuen med et lille barn, som sidder og skriger, så er det frustrerende som mor. Man tager ikke derind for sjovs skyld, siger hun.

Nogle dage efter tog Anna Jensen igen på skadestuen med sin søn. Og efter endnu fem timers ventetid, viste en undersøgelse, at den treårige drengs ben var brækket.

'Man risikerer at overse alvorlig sygdom'

Anna Jensens oplevelse er ikke usædvanlig på skadestuen på Aalborg Universitetshospital.

Målsætningen fra Region Nordjylland lyder, at patienter, der ankommer til akutmodtagelsen - som skadestuen er en del af - skal modtage en såkaldt behandlingsplan inden for fire timer.

Men det lykkes langt fra altid. I dag sker det i blot 60 procent af tilfældene.

Det møder skarp kritik fra blandt andre organisationen Danske Patienter.

- Det er bekymrende, når der er så lange ventetider. Det er klart, at når patienter kommer i akutmodtagelserne, er det, enten fordi man er utryg ved, om man fejler noget alvorligt, eller fordi man har smerter. Og så er det virkelig bekymrende, at man skal vente så lang tid, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil.

- Det skaber utryghed, at patienter skal vente så længe. Og man risikerer simpelthen at overse alvorlig sygdom. Derfor skal akutområdet og akutfunktioner prioriteres, siger Morten Freil.

Sendt hjem igen uden svar - efter 14 timer

Når ventetiden overskrider de fire timer, oplever flere patienter, at ventetiderne kan være mere end tre gange så lange.

For Hanne Møller Kirk endte ventetiden på skadestuen sammenlagt på hele 14 timer - fordelt over to dage - efter hun var faldet og havde slået sit knæ.

Men selv efter mere end et halvt døgns ventetid på skadestuen i Aalborg havde hun ikke fået noget svar på, om der var sket alvorlige skader.

- Det er da en frustration at sidde så længe i venteværelset. Det er håbløshed. Man sidder med smerter. Man sidder bare på en almindelig stol og hænger. Så man er virkelig frustreret og har bare lyst til at komme hjem igen, siger hun.

Et par dage efter var det stadig tydeligt, at Hanne Møller Kirk var faldet og havde slået sig. (© (Privat foto))

Hanne Møller Kirk fik ellers hurtigt taget røntgenbilleder, efter hun ankom til skadestuen. Men herefter var ventetiden så lang, at hun i første omgang blev sendt hjem igen – uden svar.

- Klokken 01 kommer der en sygeplejerske og siger til mig, at jeg skal tage hjem, fordi der kommer til at gå rigtigt mange timer endnu, inden det bliver min tur.

Da Hanne Møller Kirk kom igen morgenen efter, var venteværelset fyldt af omkring 30 patienter – og i løbet af formiddagen kom endnu flere til.

Efter flere timers venten kom hun selv i tanke om, at der på sygehuset i Farsø – cirka 50 kilometer væk – også findes en skadestue.

Og 45 minutter i bil viste sig at være godt givet ud.

- Der kom jeg direkte ind, og der var ikke én eneste patient i venteværelset på Farsø Sygehus. Her blev jeg kigget på omgående.

Ledige sygeplejerskerstillinger

Hos både Region Nordjylland, Dansk Sygeplejeråd og Yngre Læger er det mangel på personale, der fremhæves som hovedårsagen til de lange ventetider på skadestuen i Aalborg.

Og det er særligt sygeplejersker, der er mangel på. Tal fra Region Nordjylland trukket for DR viser, at det akutte modtageafsnit på Aalborg Universitetshospital og akutmodtagelsen – som skadestuen er en del af – har 24 ledige stillinger.

- Enten skal der færre patienter ind, eller også skal der mere personale til. Og da man ikke kan bede patienter om at blive væk, så tænker jeg, at der er behov for flere læger og sygeplejersker, siger Ole Møller Hansen, formand for Yngre Læger i Region Nordjylland.

Akutmodtagelsen i Aalborg har i de seneste år oplevet en øget vækst i antallet af patienter. Og én af grundene til den lange ventetid er også, at nogle patienter kommer på skadestuen – men i virkeligheden ikke hører til her.

- Skadestuer er til behandling af akut opståede skader og ikke gamle skader. Vi vil gerne få de patienter et andet sted hen og give dem et andet tilbud. Det arbejdes der meget intenst på i øjeblikket, fortæller ledende overlæge og chef for Akut og Traumecentret på Aalborg Universitetshospital, Jørn Munkhof Møller.

Overlægen medgiver, at ventetiden på skadestuen kan være utilfredsstillende.

- Vi har lange ventetider, og vi har også for lange ventetider. Og derfor arbejder vi med det og har gjort det gennem længere tid.

Særligt på akutmodtagelserne i Aalborg, Hjørring og Thisted har der de seneste år været en stigning i antallet af patienter. (Foto: © Henning Bagger, Ritzau Scanpix)

Patienter skal fordeles bedre

En løsning kan ifølge Jørn Munkhof Møller være, at flere patienter sendes til andre skadestuer i Nordjylland.

- Der er rigtig mange patienter, der kommer til Aalborg. Vi vil egentlig gerne have fordelt patienterne videre ud. Vi er ved at udvikle et værktøj, som kan sige noget om ventetiden på de forskellige steder. Så når lægen henviser en patient, kan han henvise til dét sted, der har kortest ventetid.

Jørgen Munkhof Møller fortæller, at man blandt andet er i gang med at ansætte flere sygeplejersker på afdelingen for at fylde de ledige stillinger ud og nedbringe ventetiderne.

Og han afviser ikke, at der måske skal kigges nærmere på, om der i fremtiden skal være flere medarbejdere på skadestuen.

- Men man kan begynde at tale om, hvorvidt den overordnede normering er rigtig. Det er et spørgsmål, som politikere og vores administration skal afgøre. Man kan sige, at når der er ventetider, kan det godt være et tegn på, at der er for få ressourcer.