Private parkeringsfirmaer breder sig i byerne

Færre offentlige parkeringspladser, skaber pres på butikkernes egne p-pladser. Kunderne oplever at de private selskaber 'går i små sko', mener bilisternes organisation FDM

Flere biler og færre offentlige parkeringsarealer skaber pres på p-pladserne hos supermarkeder og butikker, der i stigende grad hyrer private parkeringsselskaber. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Et stigende antal butikker, supermarkeder og boligforeninger hyrer private parkeringsfirmaer til at kontrollere på deres parkeringspladser.

Og det er et problem, mener FDM - Foreningen af Danske Motorejere.

- Bilisterne oplever, at de private selskaber - i varierende grad - er mere nidkære og går i 'små sko' i forhold til de offentlige parkeringsmyndigheder, siger Dennis Lange, juridisk rådgiver hos FDM.

Og hvis afgiften er forkert pålagt, så er slagsmålet med selskabet noget mere 'op ad bakke' hos de private, mener han.

- Det er ganske enkelt sværere at få annulleret en iøvrigt forkert afgift, er mange bilisters oplevelse, siger han.

Et af landets største private parkeringsselskaber Q-Park har de seneste fem år udvidet med knap 200 parkeringsområder.

- Der er et øget behov, fordi der kommer flere biler og fordi der samtidig bliver nedlagt offentlige parkeringspladser. Det skaber et øget pres på for eksempel supermarkedernes P-pladser i byerne, siger Alex Pedersen bestyrelsesmedlem i Danske Private Parkeringsselskabers brancheorganisation og direktør i Q-Park.

- Samtidig skal man jo huske, at parkeringsarealer er dyre at eje. Nogle centre vælger at lade butikkerne betale for jorden over huslejen, mens andre lader brugerne betale i form af parkeringsafgifter. siger Alex Pedersen.

Et af de steder, der bruger de private parkeringsvagter er Rema 1000 på Godsbanen i Aalborg.

Og det er nødvendigt, mener butikschef Rasmus Broe.

- Vi ligger midt i centrum, hvor der er rift om parkeringen. Det handler om at sikre vores kunder en parkeringsplads, siger butikschefen.

Også kommunernes fokus på mere bilfri bymidter og omlægning af pladser til korttidsparkering skubber bilerne over på private pladser.

- Og ejeren af den private parkeringsplads er ikke interesseret i, at hans plads bliver misbrugt. Derfor ringer han til os, siger Q-Park-direktøren, Axel Pedersen.

Udviklingen hen imod flere private parkeringspladser kan blive et problem for butikkerne selv, der står i et dilemma, mener trafikforsker på Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

- Forretningen vil på den ene side gerne skabe plads til kunderne. På den anden side vil de heller ikke genere kunderne med en bøde for at handle i deres butik. Det kan være en svær balance, siger han.

  • Hvis du får en privat parkeringsopkrævning, som du mener, er uberettiget bør du ifølge forbrugerstyrelsen sende et anbefalet brev til selskabet, hvor du begrunder, hvorfor du ikke mener, at du skal betale

  • Hvis du forholder dig passiv, kan du komme til at give selskabet det indtryk, at du accepterer opkrævningen – det kan senere komme dig til skade.

  • Du bør også overveje at kontakte forretningen som P-pladsen hører til.

  • Tvister mellem forbrugere og parkeringsselskaberne skal afgøres ved en retssag. Forbrugerklagenævnet kan ikke afgøre sagerne.

  • Når du har gjort skriftlig indsigelse, er det op til selskabet, om det vil tage initiativ til at gå videre med en retssag. Sker det, er det en god idé at tage kontakt til en retshjælp eller advokatvagt.

  • Det er vigtigt at bemærke, at såfremt man i retten bliver dømt til at betale parkeringsafgiften, skal man normalt også betale sagsomkostningerne, som kan være på flere tusinde kroner.

Facebook
Twitter