Sille, Smilla og Ella løser konflikter i skolegården. Og nu skal de lære andre det samme

Når elever lærer at hjælpe hinanden med konflikter, kan erfaringerne bruges hele livet, mener ekspert.

På Herningvej Skole i Aalborg har 30 fjerdeklasseselever siden september på skift brugt fritkvarterene på at være konfliktmæglere for mindre elever. Blandt andre Sille, Smilla og Ella. (Foto: Grafik: Diede Linnet Van De Mosselaar / Foto: Emma Astrup Sørensen)

Klokken har ringet til frikvarter, og ud ad dørene på Herningvej Skole i Aalborg myldrer de mindste elever ud i skolegården. Nogle spiller bold, andre snakker i krogene, og en lille gruppe har fundet sjippetov frem.

Nogle vil gerne sjippe tre på én gang. Men det vil de andre ikke. Overhovedet ikke. Og nu er der pludselig optræk til et skænderi i børnestørrelse.

Men ind fra siden kommer Ella Leth, som går i 4. klasse - et par klassetrin over de uenige elever omkring sjippetovet.

En hurtig snak med begge parter, et forslag om at hoppe én ad gangen i stedet for og en hjælpende hånd til at svinge sjippetovet – og konflikten er pist forsvundet.

- Nu tror jeg godt, vi kan gå videre igen. Det ser ud som om, det går meget godt nu, siger Ella Leth efter et par minutter ved sjippetovet.

"Det er tit folk slår hinanden. Det er de konflikter, vi løser allermest," fortæller Ella Leth. (Foto: Emma Astrup Sørensen © DR Nórdjylland)

Hun er én af de elever fra 4. klasserne på Herningvej Skole, som er blevet uddannet konfliktmæglere.

Hver dag i de store frikvarterer går de rundt i skolegården i grupper og holder øje med alt lige fra drillerier og misforståelser blandt mindre elever til dem, der godt kunne bruge nogen at lege med.

Erfaringen fra skolen er så gode, at ordningen nu skal bredes ud til andre skoler i Aalborg Kommune. Og undervisningen skal eleverne selv være med til.

- Hvis der kunne komme flere konfliktmæglere, så var der ikke så mange børn, der kom hjem hver dag og bare satte sig ind på deres værelse og græd. Det har jeg før oplevet mange gange selv, og det har jeg ikke lyst til, at der er andre børn, der skal prøve, fortæller Ella Leth.

Man må ikke vælge side - og husk altid en løsning

På Herningvejen Skole har 30 elever i skolens to 4.-klasser meldt sig frivilligt som konfliktmæglere. Eleverne skiftes til at gå patruljer i frikvartererne og har hver et par vagter om ugen.

I september blev de uddannet med et otte timer langt kursus, hvor eleverne blandt andet skal løse forskellige cases og se videoer med gode eksempler.

Sammen med skolens lærere, har eleverne også fundet frem til syv gyldne regler for konfliktmæglere. De lyder blandt andet, at mæglerne ikke må vælge side i en konflikt, ikke må blive vrede og skal komme med løsningsforslag.

Men nogle gange er der også bare brug for hjælp til at finde en legekammerat, fortæller Sille Munk Hansen.

- Der var engang en lille pige, som snakkede engelsk. Hun kunne ikke lege med de andre, fordi hun ikke kunne forstå dansk. Og de andre børn kunne heller ikke forstå hendes sprog.

- Men så fandt vi en anden pige, som faktisk også snakkede engelsk, og så legede de sammen. Og nu er de faktisk virkelig, virkelig gode veninder, siger Sille Munk Hansen.

"Jeg havde selv mange konflikter, da jeg var lille, og det kunne bare være fedt, hvis der blev skruet lidt ned for det," siger Sille Munk Hansen. Derfor meldte hun sig som konfliktmægler. (Foto: Emma Astrup Sørensen © DR Nórdjylland)

Konfliktmæglerne har ifølge kontaktlærer, Pia Poulsen, betydet, at de mindre elever er blevet gladere, og frikvartererne fungerer bedre med færre konflikter.

Kan I mærke, at konflikterne løses bedre, end hvis det var en voksen, som gjorde det?

- De små børn siger, at det er bedre, fordi 4.-klasserne forstår dem bedre. Der er ikke så mange år imellem dem, og de små elever ser op til de store

Er det er en måde, så I lærere slipper for at tage jer af konflikterne?

- Det her har ikke noget at gøre med, at lærere ikke vil tage sig af konflikterne. Lærerne bliver stadig informeret, hvis der har været noget, svarer Pia Poulsen.

'Konflikter er en læringsmulighed'

Selvom konflikterne i skolegården ofte bare handler om små uoverensstemmelser eller sure miner, så kan børnene tage erfaringerne med konfliktløsning med sig gennem hele livet.

Det mener Jesper Bastholm Munk, der er konfliktmægler ved Center for Konfliktløsning.

- Konflikter er jo faktisk en læringsmulighed. Vi kommer til at have konflikter hele livet, så det med at lære at løse dem i skolen, det er rigtig vigtigt at få med helt fra de små klasser.

Og faktisk giver det mening, at det er børnene, som løser de konflikter, de selv kan håndtere, siger Jesper Bastholm Munk.

- På den måde kan man møde konflikterne, som børnene har, i øjenhøjde. Eleverne møder nogle gode rollemodeller, de kender fra skolen, som kan hjælpe dem med at løse deres konflikter.

Smilla Mary synes, det er "mega skønt" at være konfliktmægler. "For hvis man ikke gør noget ved tingene, kan det blive et stort problem." (Foto: Emma Astrup Sørensen © DR Nórdjylland)

Lige præcis dét har konfliktmægler Smilla Mary også selv oplevet, når hun hjælper elever i de mindre klasser.

- Når børn har et problem, kan voksne ikke altid lige løse det, fordi de jo er voksne, og vi er jo mere børn og kan bedre forstå hinanden.

I dag skal Smilla Mary lære elever fra andre skoler, hvordan de selv kan blive konfliktmæglere.

- Det er mega godt, for så er der jo andre skoler, som også får mæglere. Det er virkelig godt, for der er virkelig mange konflikter på skoler i hele verden jo.