Skal klimaet stå i vejen for nye veje i Danmark? S får hug for at udskyde trafikprojekter

S vil have styr på klimahandlingsplan, før nye vejprojekter planlægges, men borgmestre er trætte af at vente.

Der er et stort behov for en ny Limfjordsforbindelse gennem Aalborg, da den nuværende tunnel ofte rammes af kø og uheld, mener de nordjyske borgmestre. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Du husker måske forslaget om en ny omfartsvej i Mariager til 377 millioner kroner, som i foråret 2019 blev en stor sag i medierne, inden den senere helt blev skrottet.

Den var en del af den daværende VLAK-regerings store infrastrukturplan, hvor der var sat over hundrede milliarder kroner af til nye vejprojekter i Danmark frem mod år 2030.

Efter valget blev planerne taget af bordet, og siden har der været stille omkring, hvilke veje, tunneler og broer der skal prioriteres fremover.

Det møder nu kritik fra flere kanter.

Det var nemlig langt fra alle projekter, der fortjente en tur i skraldespanden. Det gælder blandt andet ønsket om en ny og tredje Limfjordsforbindelse gennem Aalborg.

Lige nu går langt størstedelen af trafikken på tværs af Limfjorden gennem Limfjordstunnelen, der er Nordjyllands suverænt mest trafikerede vej, og det er alt for risikabelt, hvis der sker uheld. Derudover er der i myldretiden voldsom trængsel i tunnelen, lyder det.

Ikke en af de første opgaver

Da det tager knap ti år at bygge en ny Limfjordsforbindelse, er der behov for en plan snarest, lyder det fra borgmester i Hjørring Arne Boelt (S).

- Det handler ikke om, hvorvidt man holder fem minutter i kø derude. Vi har også et erhvervsliv på den anden side af fjorden, som skal fungere, og hvis Limfjordstunnelen bryder ned, så kan jeg eddermame godt fortælle jer, at så har vi altså et problem af de helt store, siger han.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har udtalt, at hun bakker op om en tredje Limfjordsforbindelse gennem Aalborg, men da hun mandag holdt pressemøde på Marienborg i forbindelse med et seminar om de aktuelle planer for regeringen, ville hun ikke svare på, hvornår regeringen ville være klar med en plan.

- Jeg tør ikke komme med en præcis dato endnu, men det er ikke en af de første opgaver, vi tager hul på, sagde hun til Nordjyske.

Havde håbet på mere

Også Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) efterspørger en plan, der kan løse nogle af de problemer, der i dag er omkring Limfjorden og Limfjordstunnelen.

- Det gør jo, at der kommer kødannelse, og at det nordjyske arbejdsmarked er ved at knække over, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Han mener, at flere er på vippen til at sige deres job op på den anden side af fjorden, hvis der ikke bliver handlet, fordi de ikke gider at sidde i kø i tunnelen.

Der er i forvejen to forbindelser på tværs af Limfjorden ved Aalborg. Heraf tager Limfjordstunnelen langt den største del af bilerne. I hverdagene omkring 80.000.
Der er i forvejen to forbindelser på tværs af Limfjorden ved Aalborg. Heraf tager Limfjordstunnelen langt den største del af bilerne. I hverdagene omkring 80.000. (Foto: Grafik: Signe Heiredal (DR))

Thomas Kastrup-Larsen og Aalborg Kommune har endda selv tilbudt at skyde 600 millioner kroner i en ny forbindelse for at fremskynde processen.

- Jeg føler mig meget fortrøstningsfuld i forhold til, at det nok skal komme, men de skal i gang med forhandlingerne derovre, og det håber jeg snart, de kommer, siger han.

Arne Boelt havde forventet, at Mette Frederiksen i det mindste ville være klar med et tidspunkt for, hvornår forhandlingerne skulle finde sted - om det så blev senere i år eller først næste forår.

- Det havde jeg håbet, at Mette havde sagt. Det må jeg sige, siger han.

"Jeg er dybt skuffet"

Regeringen vil dog have en bestemt ting på plads inden.

De vil sikre sig, at der først ligger en aftale om en klimahandlingsplan fast med afsæt i den klimalov, der blev lavet før jul.

Det huer imidlertid ikke det nordjyske folketingsmedlem Preben Bang Henriksen (V).

- Jeg er dybt skuffet. Det må jeg sige rent ud, for det her kan få rigtig, rigtig lange udsigter.

- Det begynder at lugte af, at vi i bedste tilfælde får en aftale om en ny Limfjordsforbindelse om tre og et halvt år, lige inden vi skal til valgurnerne igen. Og så kommer der altså en byggeperiode på otte til ni år oveni, siger han.

Han forstår ikke, hvorfor en ny infrastrukturplan er afhængig af en klimahandlingsplan.

- Hvis der overhovedet skal være penge til at betale for klima, og hvad man ellers har på tegnebrættet, så er det altså vigtigt, at infrastrukturen virker, og at virksomhederne også kan komme til Nordjylland, siger Preben Bang Henriksen, der får opbakning af Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti.

Minister vil ikke lægge hovedet på blokken

Trods kritikken fastholder regeringen sit synspunkt.

- Rækkefølgen er den, at vi først vil lave en klimahandlingsplan og så efter det lave en infrastrukturplan, som også har grønne perspektiver, og som understøtter den grønne omstilling, som er vores hovedmålsætning. Altså at nedbringe CO2-udledningen i Danmark med 70 procent, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Han mener, at det er nødvendigt at kende fremtiden for biler, busser og andre transportmidler, før man laver en ny plan for vejnettet.

Derfor vil han heller ikke sætte en dato på, hvornår regeringen vil være klar med en plan.

- Jeg vil nødig være den, der lægger hovedet på blokken i forhold til, hvornår man er færdig med at lave en klimahandlingsplan. Det er en kæmpestor opgave og en af de største opgaver, som ligger på Folketingets bord, siger Benny Engelbrecht.

Under VLAK-regeringen blev det anslået, at anlægningen af en ny tredje Limfjordsforbindelse ville koste 6,6 milliarder kroner.