Skoleelever: Vi keder os i skoletimerne

Hver tredje af de ældste elever i folkeskolen klager over ensformige skoledage

Når man keder sig, yder man ikke sit bedste, og så mister man også lysten til at lære, siger Oskar Sommer, der er formand for de nordjyske skoleelever.

- Vi keder os i skolen. Dagene er for ensformige. De er ikke varierede nok.

Oskar Sommer, formand for de nordjyske skoleelever mener, at der er for lidt fokus på indholdet af skoledagen.

Og han er ikke alene. Hver tredje af de ældste elever keder sig i skolen, og udviklingen går den forkerte vej. Det viser en rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), skriver JyllandsPosten i dag.

Konklusionen bygger på svar fra næsten en halv million skoleelever i den årlige trivselsmåling.

Lektor Hans Henrik Knoop fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Århus Universitet siger, at langvarig kedsomhed er ensbetydende med, at man lærer mindre og mindsker motivationen for at lære mere.

Ikke godt at kede sig

- Derfor er det ikke godt, når tal fra 2015 og 2017 viser, at det bliver værre og værre. For det er sværere at være social, når du keder dig. Det er sværere at få gode karakterer. Motivationen for at tage en ungdomsuddannelse falder. Humøret falder, du laver overspringshandlinger og så videre, siger han.

Elevformand Oskar Sommer siger, at man mister fokus og ikke hører ordentligt efter, når skoledagen bliver kedelig.

- Man mister gejsten sidst på dagen, når dagene ligner hinanden med for eksempel grammatik på de samme dage og i de samme timer, siger han.

Når man keder sig, yder man ikke sit bedste, og så mister man også lysten til at lære, siger Oskar Sommer.

- Det er jo skidt, hvis man har mange studieår endnu foran sig.

Ud af klassen

Lektor Hans Henrik Knoop siger, at kedsomhed er en negativ emotion, som fortæller os, at vi spilder vores liv.

- Det er jo fantastisk at få den besked i tide, men så skal man også reagere på det. Og det gælder både elever, lærere og skolen, siger han.

Hans Henrik Knoop mener, det er vigtigt, at lærerne har nogle gode betingelser for at lave pædagogik, der er spændende.

- Man skal kunne variere sin undervisning. Tage hensyn til at eleverne er forskellige, og at der er tid til at forklare, hvorfor det er meningsfuldt og vigtigt at lære det her, siger han.

Elevformand Oskar Sommer foreslår, at skolerne inddrager eleverne mere i planlægningen og udførelsen af undervisningen.

- Jeg tror, at hvis man selv har været med til at planlægge undervisningen, så bliver det meget mere spændende at deltage i den. Og så synes jeg også, at vi elever skal mere ud i lokalsamfundet i stedet for at sidde på vores stole i klasselokalerne.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på nord@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.