Sosu-assistenter: It-bøvl kan give ældre den forkerte medicin

Sosu-assistenter oplever problemer med it-systemer. Det kan resultere i, at borgere får forkert medicin, advarer de.

Sosu-assistenter i Aalborg oplever lange ventetider på at blive logget på it-systemet, at blive smidt af ofte og dårlig internetforbindelse. I sidste ende kan de ældre risikere at få den forkerte medicin. (Foto: Heidi Trillingsgaard © DR Nórdjylland)

De it-systemer, som journaler og medicinlister opbevares i, og som er afgørende for de ældres medicin og pleje, virker ofte ikke, lyder det fra sosu-assistenter i Aalborg Kommune.

En af dem, der oplever det, er sosu-assistent i Aalborg Kommune Christina Juel Andersen. Hun oplever tit lange ventetider på at blive logget på systemet, bliver ofte smidt af og oplever, at internetforbindelsen er for dårlig mange steder.

- Så ved vi ikke, hvad det er for noget medicin, vi skal give ude hos borgeren. Og der kan ske fejl i forhold til, om der er kommet ny medicin til, som er rigtig vigtigt. Og så får vi ikke givet det, fordi vi ikke kan se det, siger Christina Juel Andersen.

Udover medicinlisterne er det også tit et problem at kunne se journalerne inde i systemet. Det kan have alvorlige konsekvenser, siger Sussi Bagge Mikkelsen, fællestillidsrepræsentant og sosu-assistent i Aalborg kommune.

- For eksempel kan mine kollegaer have skrevet noget om en borger, som det er meget vigtigt, at jeg ved noget om. Der kan være en, der er faldet, hvor der skal tages nogle specielle hensyn. Der kan også være beskeder fra lægerne eller sygehuset, som det kan være vigtigt, at vi får fulgt op på, siger Sussi Bagge Mikkelsen.

Det er et udbredt problem med svigtende it-systemer, lyder det fra fagforeningen FOA, der organiserer landets sosu-assistenter. Her efterlyser sektorformand Karen Stæhr politisk handling. - Jeg tror måske, man skulle overveje, at politikerne kiggede lidt mere ind ad og spurgte sig selv; Hvorfor giver vi medarbejdere, der er ude hos borgerne, noget udstyr, som ikke er testet godt nok til det. Det bør vi blive langt bedre til, og det er på landsplan, siger Karen Stæhr.

Problemet skyldes både udstyr og problemer med internetforbindelsen.

Facebook
Twitter