Stærkere samarbejde skal give fyldte lastbiler og åbne for nye eksporteventyr

Forsker fra Aalborg Universitet er taget til Christiansborg for at sætte fokus på et område med stort potentiale.

Tomme lastrum er et problem på de europæiske landeveje, og her kan Danmark gå foran, mener Reinau. (Foto: Heine Pedersen © Scanpix)

Møder du fire lastbiler på de europæiske landeveje vil den ene være tom, mens de tre andre i gennemsnit kun vil være godt halvt fyldte.

Det er dårlig udnyttelse af lastbilernes kapacitet, det giver unødig trængsel på vejene, og det sætter et mærkbart aftryk på vores miljø.

Derfor er Kristian Reinau, trafikforsker fra Aalborg Universitet i dag rejst til Christiansborg for at holde seminar for repræsentanter fra logistikbranchen, datavirksomheder, advokater og syv transportordfører, så man kan finde fælles løsninger, der kan sikre en mere optimal transport af varer fra det ene sted til det andet.

I dag kan vi godt risikere at en (vognmand red.) kører tomt mod nord, mens en anden kører tomt mod syd, hvor man godt kunne have læsset sammen, men vi har bare ikke nogle systemer, der kan hjælpe os.

Kenneth Jespersen, Danske Fragtmænd Transport

Opgørelsen over lastbiler med tom last eller halvtom last går tilbage til 2010, og siden da har der åbnet sig døre i forhold til brug af teknologi og data, som gør det muligt at udnytte pladsen langt bedre.

Lykkes det, er der et stort potentiale for danske virksomheder, mener Kristian Reinau.

- Logistikbranchen og godstransporten i Danmark har et kæmpe potentiale. Det er en skam, at det er overset, siger han.

Kristian Reinau peger på, at Danmark har logistikfirmaer, der bruger den nyeste teknologi, datavirksomheder, der kan få firmaerne til at kommunikere med hinanden, og forskere som ham selv, der har speciale på området.

- Fidusen er - hvis man kan få sat de aktører sammen - og få sat fokus på området politisk. Så vil man kunne løfte den her branche, så det kan blive en international succeshistorie, siger han.

Det vil for eksempel være muligt at bruge datateknologi og udvikle en form for kommunikationsplatform, så de forskellige firmaer i branchen kan danne sig et overblik over, hvilke godstog der har plads og på hvilke ruter selv med kort varsel.

Den slags har man ikke på nuværende tidspunkter, siger Kenneth Jespersen, divisionschef for Danske Fragtmænd Transport:

- I dag kan vi godt risikere at en (vognmand red.) kører tomt mod nord, mens en anden kører tomt mod syd, hvor man godt kunne have læsset sammen, men vi har bare ikke nogle systemer, der kan hjælpe os med at finde ud af det her.

Derudover skal man have fundet ud af, hvordan samkørslen skal fungere i praksis, hvis et vognfirma pludselig skal levere varer til en kunde på vegne af et andet vognfirma.

- Noget af det, vi skal se på er, hvordan kan man dele kapaciteten, og hvordan kan man komme ud over problemerne med, hvilket navn der står på lastbilerne, når man kommer ud til kunderne, siger Kristian Renau.

- Når vi ser tilbage om 20 år, så skal det her være begyndelsen på et stort industrieventyr.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på nord@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.