Trafikforsker om ny Mariager-vej: Stadig en gåde hvorfor staten skal betale

Selv efter en nedskalering vækker omfartsvejen i Mariager undren.

Brostensgaderne i Mariager er blevet centrum for en stor trafikdebat. (Foto: christine Nørgaard © DR Nórdjylland)

Dansk Folkeparti meldte i går ud, at de vil droppe den planlagte vejstrækning til 377 millioner kroner mellem Mariager og Assens, som ellers var en del af en fælles trafikplan med regeringen.

I stedet vil de have en kortere omfartsvej syd for Mariager til 80 millioner kroner, som skal koble sig på en eksisterende vej gennem byen Alstrup mod Assens.

Men selvom projektet bliver væsentligt billigere, får det ikke trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann til at lempe på kritikken.

- Problemet er jo stadig det samme, siger han.

- Omfartsvejen ved Mariager er en kommunevej, og vejloven er klar. Kommunerne planlægger og betaler kommunevejene, og staten planlægger og betaler statsvejene. Så hvorfor staten lige præcis skal betale denne kommunevej, er en lige så stor gåde, som det hele tiden har været.

Sognerådspolitik i Folketinget

I både Aalborg og Vesthimmerlands Kommune har man for nyligt investeret i lignende vejprojekter for kommunernes egne penge.

Derfor er det en speciel situation, når regeringen og Dansk Folkeparti vil have staten til at betale, påpeger Harry Lahrmann.

Han mener, der går sognerådspolitik i den, når kommunale projekter pludselig tilgodeses.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, bor selv tæt på Mariager og driver en bodega i byen, og har derfor vejprojektet tæt inde på livet. Netop det har affødt stor kritik på sociale medier.

Kim Christiansen har dog selv afvist, at det er problematisk at prioritere lokale interesser i forhandlingerne og gjort opmærksom på, at han ikke er opstillet i området, men på Djursland.

Harry Lahrmann tilføjer i øvrigt, at problematikken om statsveje og kommuneveje er den samme ved Stevns på Sjælland, hvor staten på tilsvarende vis vil betale for en ny kommunal vejstrækning til Sydmotorvejen.

S vil have nærmere analyse

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, er tilfreds med, at regeringen og Dansk Folkeparti trækker dele af den 377 millioner kroner dyre omfartsvej tilbage.

Han mener ikke, at projektet har været gennemtænkt på forhånd.

- Jeg synes, det er sund fornuft, at man tager bestik af den kritik, der har været over de seneste par uger, siger han.

De oprindelige planer for en omfartsvej mellem Mariager og Assens til 377 millioner kroner bliver nu ændret væsentligt.
De oprindelige planer for en omfartsvej mellem Mariager og Assens til 377 millioner kroner bliver nu ændret væsentligt.

Han mener dog fortsat, at det kan være relevant at bruge penge på en vej i området, selvom det også i hans øjne er "opsigtvækkende", at man vælger at bruge statslige midler på en kommunevej.

- Jeg tror, der er behov for at gøre noget, men vi er nødt til at komme ind i et forhandlingsrum. Vi kan ikke sige ja eller nej, før vi har haft chance for at gå dybere ind i projektet rent fagligt, siger han.

Går glip af "sammenhængskraft"

Den tidligere borgmester i Mariager Kommune og nu medlem af byrådet i Mariagerfjord Kommune (som er en sammenlægning af de gamle kommuner Arden, Hadsund, Hobro og Mariager red.) Erik Kirkegaard (V) er ked af, at omfartsvejen ved Mariager nu bliver væsentligt beskåret.

- Det giver jo ikke den sammenhængskraft i kommunen, som man ville have, hvis den gik helt til Assens. Så ville det gavne hele Hadsund-området også, siger han.

- Men nu er det sådan, det er, og så hilser vi det velkomment. Det kan i hvert fald løse nogle af de problemer, der er ude på de små kommuneveje.

Vejdirektoratet konkluderede i 2013, at der ikke var problemer med den nuværende rute 555 gennem Mariager i forhold til kapacitet og trafiksikkerhed, og at det kun er få biler, der vil benytte en ny omfartsvej.

Facebook
Twitter