Trafikselskaber vil hæve billetpriserne endnu mere, hvis de får lov

Transportminister Thomas Danielsen (V) afviser ikke idéen.

Fremtiden for landets busser er udfordret af blandt andet høje brændstofpriser. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix)

Fra i dag af stiger priserne på bus og tog.

Men senere på foråret eller til sommer kan priserne få et endnu større nøk op, så du igen skal have flere penge op af lommen for at stige ombord.

Trafikselskaberne bag den offentlige transport har normalt kun lov til at hæve priserne én gang om året, men helt ekstraordinært håber de at få lov at hæve priserne to gange.

- Når vi har hævet priserne med 4,9 procent nu, er det på baggrund af nogle gamle inflationstal, forklarer Steen Vindum, formand for Trafikselskaberne i Danmark.

Konkret ønsker trafikselskaberne at sætte prisen op med yderligere 10 procent med virkning fra 1. maj eller 1. juni.

- Inflationen i Danmark i år har vel været omkring ti procent, og den stigning ville vi først kunne indføre fra 2024 under normale forhold. Det er derfor, vi har søgt om at indføre det noget før.

Kan give bagslag til busserne

Selvom de danske trafikselskaber vil bede om prisstigninger, erkender Steen Vindum, at det er dilemmafyldt.

På den ene side er det, det eneste man kan gøre for at få økonomien til at hænge sammen, mener han.

- Vi er simpelthen nødt til at få dækket vores stigende udgifter til brændstof generelt. Hvis vi ikke får det, er konsekvensen, at der måske kommer færre busafgange i fremtiden.

Samtidig er han klar over, at man risikerer at skræmme passagerer væk, hvis priserne stiger alt for meget.

- Konsekvensen kan desværre også være, at der er nogle, der synes, at den kollektive transport bliver for dyr og vælger den fra, og derfor er det her et svært spørgsmål. Vi er meget opmærksomme på, at priserne ikke må stige alt for meget.

Den frygt er ikke taget ud af det blå, mener Laura Bang Lindegaard, der er lektor og forsker i kollektiv trafik ved Aalborg Universitet.

Hun medgiver, at trafikselskaberne i den nuværende situation er nødt til at hæve priserne, men hun tror, det vil give bagslag på den lange bane.

Laura Bang Lindegaard kalder det en catch-22 – en situation, som det er svært komme ud af på grund af modstridende hensyn.

- De kan ikke rigtig gøre andet lige nu, men hvis man kigger ti år ud i fremtiden, er det svært at se, at det er i deres egen interesse, fordi de måske får skræmt flere passagerer væk, og sandsynligvis ikke får flere tilbage.

Minister afviser ikke

Christiansborg mener transportminister Thomas Danielsen (V), at de fleste passagerer vil have forståelse for en prisstigning på 4,9 procent.

- Når inflationen næsten er på 10 procent, er en stigning på 4,9 procent jo ikke så meget, siger han.

I forhold til trafikselskabernes ønske om at sætte priserne yderligere op, er han endnu ikke klar til at melde noget ud.

- Jeg bliver nødt til at have en drøftelse med trafikselskaberne og deres ejere i forhold til, hvad de forestiller sig, inden jeg kommer til at sige ja eller nej til enten det ene eller andet, siger Thomas Danielsen.

Risikerer man ikke at sætte billetprisen så meget op, at folk faktisk forlader den offentlige trafik?

- Jo, stigende priser fremmer jo ikke brugen af offentlig transport, men alt i vores samfund stiger jo i pris. Så der er ikke noget, der bliver billigere lige i øjeblikket på grund af høj inflation, siger han.

Brug for 'krøllede hjerner'

Hvad angår fremtiden for busser og tog, siger Thomas Danielsen, at han vil nedsætte en ekspertgruppe, der skal se på, hvordan man kan bruge den offentlige transport til at få Danmark til at hænge bedre sammen.

Til det vil han ikke bare kun bruge de almindelige eksperter på området, men også 'krøllede hjerner' og folk, der kan 'tænke ud af boksen', som han formulerer det.

Han tilføjer, at det ikke kun behøver at handle om busser, men også om samkørsel eksempelvis.

Så din holdning er, at man skal kunne bo i hele Danmark eller i en større del af Danmark, uden at eje sin egen private bil?

- Hvis vi vil have, at folk skal bo der, hvor de drømmer om at bo, og det er i hele Danmark jo, er det afgørende vigtigt, at man så også kan befordre sig til og fra arbejde, fra skole og uddannelse. Så det skal vi levere langt bedre på, men jeg lægger mig ikke fast på, om det er med den ene eller anden teknologi eller løsning, siger han.