Tyske Stefan betalte 10.000 kroner for en ferie i Danmark, som han aldrig fik

Sommerhusturister ærgrer sig over tabte penge, men danske udlejere mener, de har gjort, hvad de kunne for at hjælpe.

Stefan Weigel er i år rejst til tyske Sylt i stedet for den traditionelle sommerhustur til den danske vestkyst i maj. Han er ærgerlig over, at han ikke kan få sine penge tilbage. (© (Privatfoto))

Tilbage i oktober bookede Stefan Weigel et sommerhus i Danmark. Præcis som han plejer.

Familien, der til daglig bor i Hamburg, har holdt ferie ved Jammerbugten på den jyske vestkyst de seneste mange år, og han glædede sig til at komme tilbage på det årlige besøg i maj.

Men sådan skulle det ikke gå.

Den 14. marts lukkede den danske grænse som et resultat af coronakrisen, og siden har det ikke været muligt for feriegæster at rejse ind.

Og Steffen Weigel, der til det sidste havde håbet på en grænseåbning for tyske sommerhusgæster, kan ikke få sine penge tilbage fra udlejningsbureauet Novasol, fordi han har været for sent ude.

Det skuffer ham.

- Jeg er ligesom så mange andre tyskere stamgæst, og vi kommer her hvert år. Jeg synes ikke, det er den rigtige måde at behandle sine stamgæster på, siger han.

Dårlige anmeldelser skræmmer

I alt nåede Stefan Weigel at indbetale 1.350 euro – cirka 10.000 kroner – for et sommerhusophold, han aldrig fik, og han er ikke den eneste tysker, der har haft en dårlig oplevelse med danske

sommerhusudlejere
.

Han arbejder selv på den tyske avis Der Spiegel, hvor han skrev om episoden, og han har siden modtaget et hav af mails fra andre frustrerede feriegæster blandt læserne.

Også hos den tyske forbrugerrådgivning Verbraucherzentrale Hamburg har de fået mange

henvendelser
om problemet. Mellem ti og tyve om ugen, oplyser en jurist på stedet.

"Kun interesseret i penge", "Aldrig mere dem", "Utroligt dårligt og useriøst". Sådan lyder nogle af de kommentarer, som det danske udlejningsbureau Novasol har modtaget på Trustpilot. (Foto: screenshot © Trustpilot)

Den negative

omtale
bekymrer Kim Juhlin, der er formand for foreningen Fritidshusejerne.

Han er bange for, at de dårlige oplevelser kan skræmme tyske turister fra at komme tilbage, når grænsen åbner igen.

- Man må ikke glemme, at de tyske sommerhusgæster absolut er den største kundegruppe, der overhovedet er. Hvis man begynder at miste dem, fordi man får et dårligt ry, fordi man

håndterer
det her forkert, så er det bekymrende, siger han.

Ville være tilfreds med tilgodebevis

Stefan Weigel har forståelse for, at både sommerhusejere og udlejningsbureauer står i en svær situation i øjeblikket.

Men han kan ikke forstå, at han ikke bare kan få pengene tilbage.

- Hvis de i det mindste kunne have givet mig et tilgodebevis, som jeg kunne have brugt næste år, så havde alt været godt, siger han.

Hos udlejningsbureauet Novasol ønsker man ikke at stille op til interview.

I en mail til

DR
skriver bureauet, at gæsterne indtil slutningen af april faktisk blev tilbudt at ombooke deres ferie gratis.

Siden har det dog krævet, at man tager fat i bureauet mindst 40 dage i forvejen og betaler et

gebyr
ved annullering.

- Dette

ekstraordinære
tilbud bragte vi til ophør i slutningen af april, efter
gentagne
e-mails til vores gæster samt information på vores hjemmeside, skriver Novasol.

- Årsagen til, at vi ikke tilbyder fuld refusion til gæster med kort tid til ankomst, er, at vi formidler sommerhuse for private husejere, som normalvis er sikret deres andel af lejen også i tilfælde af sådanne annulleringer foretaget i sidste øjeblik, står der endvidere.

Forstår frustrationen

Carlos Villaro Lassen, administrerende direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening, mener også, at udlejerne har gjort, hvad de kunne.

Han siger, at bureauerne generelt har tilbudt ombookinger, også selvom de ikke har været tvunget til det i forhold til loven.

- Så er der nogen, der har sat en frist ind og sagt, at du skal nå det inden et bestemt tidspunkt. Ellers har de ikke mulighed for eksempelvis at sætte huset til udlejning til en dansk familie, som jo godt må komme, siger han.

Carlos Villaro Lassen forstår imidlertid godt de tyske turisters frustrationer.

- Det er hundrede millioner kroner, vi og dansk kystturisme er blevet pålagt i tab, fordi vi ikke kan få en åbning af grænsen, på trods af at man er klar fra tysk side, siger han.

Tror på tyskerne kommer igen

Spørgsmålet er så, om det på længere sigt kommer til at koste tyske turister, som sommerhusejer Kim Juhlin frygter.

Mads Schreiner håber ikke, det bliver tilfældet.

Han er markedschef for Visit Denmark i Tyskland og har et godt overblik over den tyske turisme mod Danmark.

- Vi har regnet os frem til, at vi fra marts til maj har mistet i størrelsesordenen 2,9 millioner tyske overnatninger. Det svarer til en omsætning på 2,6 milliarder kroner. Så det er mange penge, siger han.

Han fortæller, at der i øjeblikket er voldsom

trængsel
blandt tyske turister om at få lov at holde ferie indenlands på den tyske
kyststrækning
.

Derfor er der god grund til at håbe, at turisterne vil vende tilbage til Danmark, når grænserne åbner igen, mener han.

- Vi er sikre på, at når der kommer en løsning på det her, så vil tyskerne holde i kø ved grænsen for at komme afsted, siger han.

Også Stefan Weigel regner med at

genoptage
ferierne til den jyske vestkyst, når der igen bliver mulighed for det.

Regeringen ventes i morgen at fremlægge en plan for en kontrolleret og gradvis genåbning af sommerhusturismen.

Facebook
Twitter