Unge får klima på skoleskemaet i et helt år: 'Vi vil også hjælpe til'

En nordjysk efterskole vil dedikere en hel linje til at blive klogere på klimaet.

- Det er godt, at man kan få muligheden for at komme i en klasse, hvor man lærer at forstå, hvad det egentlig går ud på, og hvad der er galt med klimaet. (Foto: Rasmus Jungersen)

På Vesterbølle Efterskole i Vesthimmerland får klimaet nu ikke bare en plads på skoleskemaet. Det kommer til at fylde hele skemaet.

Når landets kommende 10. klasseselever skal vælge efterskole, er der både musiklinjer, idrætslinjer og nu også klimalinjen på Vesterbølle Efterskole, Klima10.

Simon Thulstrup Jensen fra 9. klasse på Vesterbølle Efterskole er én af de elever, der overvejer at starte på klimalinjen efter sommerferien.

- Det er meget fedt, at det er noget nyt, der kommer på banen, for så vidt jeg ved, er det ikke noget, der er set før, siger Simon Thulstrup Jensen.

Klimalinjen opstod ud fra et ønske hos både elever og lærere om at kunne gøre noget, forklarer Martin Diget Aaman, der er forstander på Vesterbølle Efterskole.

- Vi har alle sammen lyst til at gøre noget, men alligevel kunne vi spore en magtesløshed hos de unge. Derfor tænkte vi over, hvad kan vi kunne gøre, og så fik vi ideen til klimaklassen, siger Martin Diget Aaman.

Ingen dansk og engelsk på skemaet

Der kommer altså ikke til at stå dansk eller matematik på skoleskemaet. Der står i stedet Klima.

Men eleverne skal ikke regne med at slippe for at skulle læse, regne eller skrive, forklarer Martin Diget Aaman.

- Vi kommer ikke til at undervise i dansk eller matematik. Fagene kommer til at spille ind på den måde, at det bliver værktøjer i arbejdet. Det bliver klimaundervisning, og i det kommer vi til at bruge både dansk, engelsk og naturfag.

Netop det, at fagene bliver brugt som værktøj i behandling af et større emne, er noget, eleverne hæfter sig særligt ved.

Sofie Trier Klit, der går i 9. klasse på Vesterbølle Efterskole, tror, at det utraditionelle skema er et godt tiltag.

- Det er en god idé, for det er noget anderledes, end det vi normalt ser. Det er godt, at man ikke har normale timer, og det hele bliver blandet i det arbejde med klimaet, man arbejder med, siger Sofie Trier Klit.

  • - Det er godt, at man kan få mulighed for at komme i en klasse, hvor man lærer at forstå, hvad det egentlig går ud på, og hvad der er galt, siger Emma Riis Vadsholt klasse. Foto: Rasmus Jungersen.
  • - Det er meget fedt, og det er en god mulighed for nogen, der måske er kørt lidt trætte i sproglige fag eller naturfag, at de så bliver blandet sammen i klima, siger Simon Thulstrup Jensen. Foto: Rasmus Jungersen.
  • - Det er jo et stort problem, og for mange af os unge kan det være svært at sætte sig ind i det. Så her har man muligheden for at lære en masse om det, siger Sofie Trier Klit. Foto: Rasmus Jungersen.
1 / 3

Ud over at give eleverne mulighed for at skifte klimaangsten ud med viden og handlelyst, håber forstanderen på at kunne bakke eleverne op i klimabevidstheden.

- Vi kan som voksne ikke bakke dem op i at forlade skolen for at demonstrere, men vi kan hjælpe dem ved at undervise dem om klima, siger Martin Diget Aaman.

De tager klimaet ned på jorden

Nyheden om klimalinjen vækker glæde hos Ida Auken (R), der er formand for folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg.

Navnlig det, at linjen giver eleverne mulighed for at engagere sig i klimaet uden at skulle klimastrejke, er noget, Ida Auken finder vigtigt.

- Det, at de unge tager klimakampen med ind i skolen, og gør det til en del af alle fag, er jo den rigtige reaktion. Man kan ikke strejke fra skole hver dag. Man skal tværtimod lære noget, så man kan løse problemerne, siger Ida Auken.

Det er ikke overraskende, at den nye tilgang til unges klimakamp kommer fra Nordjylland, mener udvalgsformanden.

- Jeg synes, at efterskolen udviser et tegn på godt lederskab. Det er noget, man har set flere gange i Nordjylland. Man tager nogle meget store problemer og trækker dem helt ned på jorden, så alle kan være en del af løsningen, siger Ida Auken.

Det med at få gjort emnet 'klima' håndgribeligt og nærværende tror Emma Riis Vadsholt er vigtigt for hendes jævnaldrende.

- For os unge er det jo et stort emne, og her får man mulighed for at lære en masse om det, så vi også kan hjælpe til, siger hun.