Vejdebatten ulmer i Mariager: Vi har ingen trængsel - men vi vil have de store lastbiler væk

Det er ikke trængsel, som får nogle borgere til at ønske sig en ny vej til 377 mio. kroner.

En vej til 377 millioner kroner er pengene værd, mener den tidligere borgmester i den gamle Mariager Kommune Erik Kirkegaard Mikkelsen. (Foto: christine Nørgaard © DR Nórdjylland)

- Vi ønsker en bymidte, hvor der er plads til mennesker, hvor der ikke er forurening, og hvor man bevarer de gamle huse.

Sådan lyder det fra den tidligere konservative borgmester i den gamle Mariager Kommune, Erik Kirkegaard Mikkelsen.

Han sidder nu i byrådet for Venstre i Mariagerfjord Kommune og er en af de lokale, der gennem en årrække har presset på for at få en ny omfartsvej til Mariager.

En otte kilometer lang vej, som regeringen og Dansk Folkeparti i deres plan for ny infrastruktur i Danmark har valgt at afsætte 377 millioner kroner til.

Den mange millioner dyre vej har fået blandt andet turistorganisationen, handelsstandsforeningen og trafikeksperter op af stolen.

Der findes allerede en hovedvej mellem Mariager og Assens, hvor køreturen imellem de to byer tager ni minutter. Ruten leder i forvejen biler, der skal passere byen uden om midtbyen. Den nye omfartsvej skal gå syd om byen.

De mener, at vejen er unødvendig, og handelsstandsforeningen i Mariager er endda bekymret for, at en kommende omfartsvej vil skade butikkerne i midtbyen.

Vi har ingen trængselsproblemer

Formand for handelsstandsforeningen Anni Andersen peger på, at bedre skiltning er en mere effektiv løsning for at holde lastbiler ude af Mariagers gamle brostensbelagte gader. For der er allerede en hovedvej imellem Mariager og Assens, som kan lede trafikken uden om bymidten.

- Det kan man godt gøre for lige knap 377 millioner, siger hun.

Men det løser ikke problemet, mener Erik Kirkegaard Mikkelsen.

- Vi har ingen trængselsproblemer, det kan vi lige så godt afgøre nu. Det har vi ikke, og vi kan sagtens være her. Men når vi skilter med, at lastbiler ikke må køre ind i byen, så kører mange af dem ud på de små kommuneveje i Hou og Hem, og det kan vores kommuneveje ikke holde til, for de er ikke ret brede, siger han.

Han mener ikke, at lastbilerne er et problem i sig selv. Men de skal have en større vej at køre på.

- Jeg vil gerne have mange lastbiler, for det viser, at der er et levende erhvervsliv heromkring. Vi skal bare have dem ud og køre på nogle veje, hvor de kan være.

En tur på ni minutter

Det tager blot ni minutter at køre de syv kilometer fra Mariager til Assens via den eksisterende hovedvej 555, der går nord for de to byer.

Derfor er det meget begrænset, hvor meget en ny omfartsvej vil gøre for køretiden mellem de to byer.

Men fortalerne for en omfartsvej vil også have reduceret trafikken på rute 555, fordi en del af ruten løber langs fjordgaden ned mod havnen i Mariager.

Det siger Claus Pico Stæhr, der ligesom Erik Kirkegaard Mikkelsen er medlem af foreningen Cittaslow i Mariager, der arbejder for en midtby, der tager hensyn til stedets kultur og historie.

- Udfordringen er ikke alene at sikre, at der ikke kommer tung trafik ind i Mariagers midtby. Formålet er også at få reguleret Fjordgade, så trafikken bliver reduceret og mere rolig, så vi kan begynde at arbejde med en fornuftig sammenhæng mellem byen og havnen. Det kan vi kun gøre, hvis trafikken på Fjordgade bliver reduceret kraftig, siger han.

Et trækplaster for turister

Claus Pico Stæhr har sammen med andre beboere i de små gader i Mariagers midtby holdt øje med trafikken og siger, at man i hvert fald ugentligt og nogle gange dagligt oplever store lastvogne køre gennem de små gader for at skyde genvej til Hadsund.

Det går ud over de små gader og giver skader på bygninger og skulpturer, mener de.

Almindeligvis bruger staten kun penge på statsveje, men i det her tilfælde mener Claus Pico Stæhr, at det er i orden at bruge 377 millioner kroner af statens penge på en kommunevej.

- Det er pengene værd, siger han.

- Mariager by er et enormt trækplaster for turister. Der kommer omkring 180.000 turister i byen om året, og de lægger rigtig mange penge. Ikke bare i byen her, men rundt omkring. I Hadsund, Hobro, you name it, lyder det fra Claus Pico Stæhr.

Både transportminister Ole Birk Olesen og Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, der selv bor i Fladbjerg ved rute 555 og ejer restaurant A'porta i Mariagers midtby, har forsvaret at bruge 377 millioner kroner på vejen, der menes at aflaste rute 555 med 2.700 biler dagligt.

Et stykke fra de brostensbelagte gader i Mariager ligger i dag en asfalteret hovedvej gennem byen. (Foto: christine Nørgaard © DR Nórdjylland)
Facebook
Twitter