Verdens smukkeste sejlskibe indtager Danmark: Få historien om 5 af de største her

Op mod 750.000 gæster ventes at besøge The Tall Ship Races i Aalborg.

Skibene kan opleves langs kajen i Aalborg indtil på lørdag, hvor de sejler videre mod Fredrikstad i Norge. (Foto: Klaus Videbæk © DR Nórdjylland)

Når sommerblæsten i de her dage fejer henover Danmark, tager den ikke kun fat i træer og buske.

Den fylder også sejlene på de omkring 70 sejlskibe fra hele verden, som i løbet af i dag og i går er ankommet for at deltage i den traditionsrige kapsejlads The Tall Ship Races.

Sejladsen har fundet sted siden 1956 og er et stort tilløbsstykke.

Alene i Aalborg ventes det, at 750.000 mennesker vil komme og se på skibene, indtil de igen forlader havnen på lørdag.

Efter en afstikker til Norge kommer skibene også til Aarhus senere på sommeren.

Skibene kommer fra 30 forskellige nationer, og mens nogle har mere end hundrede år på bagen, er andre bygget for ganske nyligt.

Fælles for mange af dem er, at de i dag fungerer som skoleskibe for unge, der har lyst til at prøve et liv på havet.

Få historien om fem af de største skibe i sejladsen her.

1

Cuauhtemoc (Mexico)

Cuauhtémoc har i dag hjemme i Acapulco i Mexico. Det er knap 78 meter langt. (© Sail Training International)

Cuauhtemoc er det største skib ved Tall Ships Races med plads til en besætning på hele 237 mand.

Skibet blev bygget i Bilbao i Spanien i 1981, men blev kort tid efter overtaget af den mexicanske flåde, der har brugt skibet til at træne officerer, kadetter og andet mandskab.

Det nuværende navn henviser til den sidste aztekiske kejser, der levede fra 1502 til 1525, inden han blev tortureret til døde.

Selv da nægtede han dog at fortælle kolonisterne, hvor aztekernes skatte lå gemt, og han fik derfor heltestatus i Mexico.

Når skibet kommer i havn, er der tradition for, at mandskabet stiller sig op på tværstængerne på skibets master og synger sørgmodige mexicanske sange.

2

Shtandart (Rusland)

Denne udgave af Shtandard er fra 1999, men historien om skibet går helt tilbage til starten af 1700-tallet. (© Sail Training International)

Hvis ikke man vidste bedre, kunne det ligne et ægte sørøverskib, men faktisk er der tale om er stort russisk krigsskib, som første gang så verdens lys i 1703.

Det var den russiske zar og siden kejser Peter den Store, der stod bag byggeriet af Shtandart, som blev det første skib i den nye russiske flåde, der skulle forsvare den russiske handelsrute gennem det baltiske hav.

Peter den Store var selv meget interesseret i skibsbyggeri og rejste personligt til både Holland og England for at samle inspiration, viden og mandskab til at bygge det nye skib. Han stod også selv bag dele af skibets design og flere af de tekniske tegninger.

Shtandart havde 28 kanoner og blev bygget på bare fem måneder, hvor man arbejdede fra morgen til aften.

Den meget hurtige konstruktion blev dog også skibets endeligt. Tømmeret til skibet nåede ikke at tørre ordentligt, og efter 16 års tjeneste blev skibet pillet af vandet, fordi det var slidt.

Siden gik det fortabt, men i 1999 stod en ny udgave klar i Skt. Petersborg, bygget af entusiaster og frivillige under ledelse af den russiske skibsarkitekt Vladimir Martus.

3

Shabab Oman II (Oman)

Shabab Oman II er næsten lige så højt, som det er langt. Masterne rækker 58 meter op i luften. (© Sail Training International)

Shabab Oman II blev bygget så sent som i 2014. Skibet tilhører den kongelige omanske flåde og har erstattet det gamle Shabab Oman, som stammer fra 1977.

Skibet går for at være den eneste fuldrigger – et sejlskib med mindst tre og op til fem master rigget med råsejl – i den arabiske verden.

Skibet er bygget af en hollandsk skibsbygger og er et hurtigt et af slagsen. Det kan sejle op til 17 knob (svarende til 31 kilometer i timen).

Ombord har man avanceret navigations- og kommunikationsudstyr og udover plads til 90 besætningsmedlemmer også rum til fire VIP’s.

4

Dar Mlodziezy (Polen)

Dar Mlodziezy er 95 meter langt og sejler primært i Norderuopa og i Baltikum. (© Sail Training International)

Navnet på dette polske skib betyder ’Ungdommens Gave’ og erstattede i 1982 det legendariske Dar Pormoza, der trænede fremtidens søfolk i mere end 50 år.

Dar Pormoza blev bygget i Hamburg i Tyskland i 1909, men blev taget af den britiske flåde som krigsskadeerstatning efter 1. verdenskrig, inden det i 1930 blev solgt til Polen.

I 1935 lavede Dar Pormoza en verdensberømt jordomrejse, hvor det blev det første sejlskib under polsk flag til at besøge mange af de største havne i verden. I 1937 rundede skibet desuden Kap Horn.

Fra 1987 til 1988 gentog Dar Mlodziezy bedriften ved at blive det første sejlskib bygget i Polen til at rejse kloden rundt.

Dar Mlodziezy har plads til 186 besætningsmedlemmer.

5

Statsraad Lehmkuhl (Norge)

Staatsraad Lehmkuhl er opkaldt efter en norsk minister. (© Sail Training International)

I Danmark har vi to fungerende skoleskibe - Skoleskibet Danmark og Skoleskibet Georg Stage.

I år sender Norge hele tre skoleskibe til The Tall Ship Races – Christian Radich, Sørlandet og Statsraad Lehmkuhl.

Sidstnævnte stammer fra 1914 og er et af Norges største, ældste og fineste sejlskibe - en såkaldt skværrigger.

Også det blev oprindeligt bygget i Tyskland og overtaget af briterne efter 1. verdenskrig, inden det i 1923 blev købt af den norske minister Kristoffer Lehmkuld for cirka 300.000 norske kroner.

På grund af hans indsats for skoleskibene og for hans engagement i den første norske regering efter selvstændigheden i 1905 tog skibet navn efter ham.

Statsraad Lehmkuhl har plads til 150 unge samt 30 erfarne besætningsmedlemmer.

Kilder: The Tall Ship Races 2019 Aalborg, Shtandart.ru, Sailtraininginternational.org, Lehmkuhl.no, wikipedia.org.