14.000 gange om dagen stiger østjyder på letbanen, men for at nå i mål skal det ske dobbelt så mange gange

Midttrafik peger på, at passagertallet blandt andet vil stige, når strækningen til Grenaa åbner.

Letbanen mangler stadig at køre til Grenaa og Lystrup og køre oftere på den indre strækning i Aarhus, før første etape er nået. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Omkring 14.000 gange stiger østjyder på letbanen hver dag. Det viser helt nye passagertal fra Midttrafik, som netop er blevet offentliggjort.

Det nye tal er 5.600 højere, end en manuel tælling sidste forår viste, og det giver et overblik over, hvor mange der bruger letbanen i hverdagene.

Letbanen begyndte at køre på den indre strækning, altså i Aarhus, i december 2017, og i august sidste år begyndte den at køre på strækningen til Odder, mens de stadig venter på letbanen i Grenaa.

Optællingen fra Midttrafik er fra sidste kvartal af 2018 og er et estimat baseret på data fra de rejsende, der rejser med rejsekort, da der har været problemer med tælleudstyret i letbanetogene.

De første sikre tal med tælleudstyret vil være klar i løbet af foråret.

Den manuelle tælling fra april sidste år viste, at der på en hverdag var cirka 8.400 påstigninger på Letbanen. Dengang kørte letbanen alene på den indre strækning i Aarhus.

Stigningen på de 5.600 tyder derfor på, at især folk langs Odderstrækningen har taget letbanen til sig, siger planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

- Det er positivt, at det ser ud til, at vi på et halvt år har vundet påstigningerne tilbage og har fået en forøgelse, siger han.

Til sammenligning var der knap 4.000 påstigere på en hverdag, da der var togdrift på Odderbanen.

Dobbelt så mange skal med for at nå måltal

Mere end dobbelt så mange gange skal østjyder hoppe på letbanen, før Midttrafiks egen målsætning på ni millioner passagerer årligt er i hus. Det vil svare til omkring 30.000 på hver eneste af årets hverdage.

Men Midttrafik regner med, at passagertallet vil stige, når strækningen mod Grenaa og mod Lystrup er åbnet, og når frekvensen på afgange på den indre strækning i hverdagene stiger fra seks til otte.

Planchef Ole Sørensen vil endnu ikke forholde sig til, om det er realistisk at nå målet.

- Det er kun en begrænset del af letbanen, vi har sat i drift nu. Så vi bliver klogere engang til efteråret i forhold til, hvad det betyder passagermæssigt, og så er det da muligt, at vi på det tidspunkt skal overveje, om det er realistisk, siger han.

Facebook
Twitter