22 meter over dæk: Fregatten Jyllands træmaster skal renoveres

Der er gået råd i træværket flere steder, og derfor skal master afmonteres og gøres klar.

Ebeltofts vartegn Fregatten Jylland får for tiden en seriøs tømrer-overhaling. De store træmaster på træskibet fra 1860’erne skal renoveres og have ny bom og gaffel.

To af museumsskibets medarbejdere stiger til tops i en arbejdskurv, som en stor kran løfter op på plads tæt ved de store master 22 meter over fregattens dæk.

Den store krydsmast skal lægges ned, for det er på høje tid at vedligeholde de følsomme trædele på fregatten, forklarer værftsleder Claus Skotte-Lund. Det er nemlig 17 år siden, at masten sidst var nede.

- Det sidste stykke tid har vi opdaget flere og flere rådskader deroppe, som vi ikke har kunnet udbedre på stedet med en kran. Så nu kommer den ned og får nye dele, forklarer han.

Renovering kræver gode ører

For selvom fregatten Jylland i dag ligger stille i havnen og ikke bliver udsat for havets voldsomme påvirkning, så kræver det store skib løbende vedligeholdelse. Og når museets folk skal vurdere de store masters sundhed, kræver det gode ører.

En del af undersøgelsen består nemlig i at banke på træet for at høre, om det lyder hult.

- Det er jo ikke altid, man kan se, om der er noget galt, men man kan altid høre på dem, siger værftslederen.

  • Der arbejdes koncentreret ved træmasten 22 meter over dæk. (Foto: Flemming Nielsen © Dr Østjylland)
  • Udsigten fra fregattens mast er ikke til at klage over. (Foto: Flemming Nielsen © Dr Østjylland)
1 / 2

Det er en kostbar affære at holde et gammelt træskib ved lige. Renoveringen kommer til at koste et sted mellem halvanden og to millioner kroner.

Claus Skotte-Lund regner med, at de nye dele til masterne bliver lavet hen over vinteren og monteret, så fregatten ligner sig selv igen til foråret.

- Den skulle gerne være klar til sommersæsonen 2019!

Fregatten Jylland deltog i slaget ved Helgoland i 1864 og var i 1874 og 1876 kongeskib for kong Christian IX og hans familie. Det udgik af flåden i 1908.

Facebook
Twitter