Aarhus Letbane

Aarhus Letbane betaler millionbonus for at holde på medarbejdere

Flere projektchefer har fået fastholdelsesbonusser på over én million for at blive hos Aarhus Letbane.

Letbanen åbnede i Aarhus den 21. december sidste år. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Over en million kroner i bonus for at blive til projektet er færdigt.

Det er, hvad fire projektchefer i Aarhus Letbane hver har fået for at blive i jobbet.

Det viser en aktindsigt, som netmediet Journalista.dk har fået hos letbanen.

De fire af projektcheferne fik fastholdelsesbonusser på op til 1,3 millioner, mens en femte fik 750.000 kroner for at blive, til arbejdet var fuldført.

Intet galt med bonusser

De tal bekræfter letbanens kommunikationschef Jens Velling overfor DR Østjylland. Han mener dog, at det er helt naturligt at betale bonusserne.

- Det er egentlig ret enkelt. I så stort et anlægsprojekt som Aarhus Letbane skal man sikre sig, at vigtige medarbejdere bliver, indtil arbejdet er færdigudført.

Han mener, at udgiften til fastholdelsesmillionerne er en god investering.

- Hvis ikke man gør det, risikerer man, at de forsvinder før tid. Det kan forsinke og dermed fordyre projektet langt mere end de udgifter, man har til fastholdelsesbonusser, siger Jens Velling.

En del af medarbejderne i Aarhus Letbane kommer fra store private firmaer som NCC, Cowi, Rambøl og Vestas. Det har betydning for størrelsen af bonusserne, forklarer kommunikationschefen.

Han afviser samtidig, at millionerne kunne være sparet. Det er nemlig ikke muligt at finde kompetente medarbejdere med kort varsel til erstatning for dem, som eventuelt ville søge nye græsgange.

- Det er første gang, der bygges en letbane i Danmark, så det er ikke medarbejdere, du bare går ned og rekruttere på det nærmeste gadehjørne.

Bruges normalt kun i særlige tilfælde

Selvom Aarhus Letbane forsvarer millionbonussen til projektchefterne, er det dog langt fra almindelig praksis med fastholdelsesbonusser i det offentlige.

Sådan lyder det fra professor i ledelse og økonomi ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.

- Det er lidt mere almindeligt at bruge i den private sektor, men det er stadigvæk noget, man primært bruger ved topchefer og i meget, meget kritiske funktioner. Så det er ikke almindeligt, siger han.

Per Nikolaj Bukh forklarer dog, at der kan være god mening i at betale nøglemedarbejdere for at blive i et projekt som Aarhus Letbane.

- I sådan nogle projektorganisationer, hvor der kan være enkelte personer, som har meget kritiske kompetencer, der vil jeg også mene, at man med god ret kan bruge det, siger professoren, der dog mener, at millionbonusserne virker voldsomme.

Efter næsten et halvt års forsinkelse begyndte letbanen i december at køre i Aarhus. I både Odder og Grenaa venter borgerne stadig på, at de to strækninger åbner, selvom de efter planen skulle have været taget i brug i november sidste år.

(© Grafik: Signe Heiredal)
(© Grafik: Signe Heiredal)
Facebook
Twitter