Abdel spiller cello: 60 elever spiller klassisk musik sammen efter skole

Elever fra Hasle Skole tæt på det belastede boligområde Bispehaven nyder godt af at spille sammen.

Et internationalt musikprojekt, som blev grundlagt for at få latinamerikanske børn væk fra gaden og kriminalitet, skaber god takt og tone på Hasle Skole i Aarhus Vest.

Nu er det en succes med koncerter i udlandet og 60 børn, som frivilligt møder op to gange om ugen for at være sammen med Mozart og deres lånte strygeinstrument. For det er svært at få musik ud af strygeinstrumenter, og den øvedisciplin det kræver af børnene, giver resultat på flere fronter.

12-årige Abdesalam Hamze – eller Abdel - går i 6. klasse og er i gang med at stemme sin cello ved hjælp af en app på smartphonen.

- Hvis jeg indstiller den til 442 Hertz, så er den perfekt til cello, forklarer han.

Abdel Hamze er blevet optaget af den klassiske musik, fordi han kom med i projektet, der hedder Musiksak.

- Jeg havde egentlig ikke nogen interesser før. Jeg kunne godt lide fodbold, men jeg gad ikke gå til det. Min ven havde prøvet Musiksak, og han sagde, at det var meget sjovt. Så tænkte jeg: 'Lad os prøve det.' Nu har jeg gået til det i tre år og synes, at det er mega sjovt.

Men hvad så hvis han ikke gik til klassisk musik flere gange om ugen?

- Så havde jeg nok siddet derhjemme foran computeren og bare spillet hele dagen, siger han.

Gennem musikken har Abdel Hamze fået venner fra både ældre og yngre klasser på skolen, fortæller han, før dagens musiktræning går i gang.

- Der er ikke nogen, der kommer op at slås eller bliver sure på hinanden. Det kan jeg godt lide ved det, siger han.

Tvillingesøstre startede Musiksak: Musik kan noget særligt

Det var to konservatoriestuderende, der fik idéen til Musiksak som en del af deres bachelorprojekt for tre år siden. Tvillingesøstrene Rebecca og Gabriella Fuglsig satte gang i Musiksak på Hasle Skole som et bachelor-projekt på Det Jyske Musikkonservatorium.

- Musik kan noget helt særligt. Udvikle nogle menneskelige egenskaber gennem hårdt arbejde, forklarer Rebecca Fuglsig om baggrunden.

Tvillingesøstrene her står bag Musiksak.

Inspirationen kommer fra Mellemamerika, hvor idéen med at bruge musikken som opmuntring og uddannelse opstod i 70’erne.

- I Venezuela har det i høj grad været rettet mod gadebørn og børn, der ellers ikke har så mange muligheder. For netop at holde dem væk fra gaden og ude af dårligt selskab. Så de kunne komme ind i et positivt fællesskab, hvor de kan lære en masse og blive bedre borgere på sigt, forklarer Rebecca Fuglsig.

I Hasle i det vestlige Aarhus handler det ikke om gadebørn eller børn der sulter, men de aarhusianske børn har andre udfordringer.

- Lige her i området har vi set, at der er mange børn, der ikke har nogen fritidsinteresser efter skole. Det er enormt ærgerligt, fordi børnene har jo et kæmpe potentiale, siger hun.

Skal give børnene et sundt alternativ

Hasle Skole ligger tæt på det belastede boligområde Bispehaven, så Musiksak skal også give et alternativ til at hænge på Hasle Torv.

- Min mission er at samle det kæmpe potentiale, som børnene har, og så give dem et sted at være to gange om ugen. Et sted, hvor de kan bruge lang tid på at beskæftige sig intensivt og disciplineret med musikken, forklarer Rebecca Fuglsig.

- Børnene synes, at det er megacool at være Musiksakker, og vi kan se på nogle af deres Instagram-profiler, at de kalder sig selv ”cellist123” eller den slags. Så det giver dem en identitet, at de kan spejle sig selv i musikken.

- Det er kommet bag på os, hvor nemt det har været at få børnenes interesse. Der har aldrig været nogen, der har sagt, at klassisk musik er yt. De går faktisk og snakker om hvor sejt, det er at spille Mozart og Beethoven, siger Rebecca Fuglsig.

Det er vigtigt, at der er kvalitet i undervisningen, og der er nye oplevelser som sommerens koncerttur til England, så de holder ved. Det betyder også, at børnenes musikalske udvikling sommetider overrumpler Rebecca Fuglsig.

- Der er børn, der virkeligt overrasker mig hver gang. Nogle gange tænker man: 'Hvor har de lært det!' Vi har jo tit ikke tid til den enkelte, siger hun.

- Et af vores store mantraer er, at vi aldrig må blive et projekt, hvor det kun er fællesskabet, der er vigtigt. Baseret på den tanke, at børnene ikke udvikler positive egenskaber, hvis ikke kvaliteten er i top.

De skal ikke bare slå på tromme og have tiden til at gå?

- Nej, det skal de nemlig ikke. Det skal lyde ordentligt!

Musiksak smitter af på skolen

Ole Skov er skoleleder på Hasle Skole, og han glæder sig over, at flere og flere børn er blevet del af Musiksak-projektet.

- Da det efterhånden udviklede sig mere og mere, så blev vi glade for det. Og vi kunne se det fantastiske i, at så mange børn kunne blive interesseret i noget, der er så svært at få musik ud af som strygeinstrumenter.

Men Ole Skov tør ikke sige med sikkerhed, om de klassiske instrumenter har holdt nogen væk fra ballade og kriminalitet.

- Vi mangler kontrolgruppen. Vi ved jo ikke, hvad der ville være sket, hvis de ikke havde haft violinen eller celloen at interessere sig for.

Darîn Mamun Haji går i 8. klasse og spiller violin. Hun kan mærke, at den tid og koncentration, der går til at øve sig på musikken, smitter af på skolen.

- Min veninde mener, at jeg retter ryggen en hel del. Og siger, at jeg er megafokuseret i timerne, når vi skal lave noget.

- Nogle af kammeraterne mener, at det tager rimeligt meget af min tid, og andre at jeg burde spilde mit liv på noget andet, siger hun med et smil.

Abdel foretrækker klassisk musik over hiphop

For Abdel Hamze betød mødet med Musiksak også, at han fik helt nye musikalske oplevelser.

- Jeg vidste ikke engang, hvad klassisk musik var!

Abdel Hamzes forældre sætter også pris på hans interesse for den klassiske musik.

- Mine forældre er stolte over, at jeg for eksempel har været i England, og at jeg har spillet med symfoniorkestret. Og de synes også, at det lyder godt.

Selvom hans jævnaldrende er til hiphop, så er der ingen tvivl om, hvad han foretrækker.

- Jeg kan bedre lide klassisk musik. Det er meget mere afslappende end sådan noget rap, synes jeg.