Autisme og Downs Syndrom er ingen hindring: Simon og Lærke tjener deres egne penge

30 af eleverne på Vesterbakkeskolen i Randers har også et fritidsjob på skolen.

(Foto: Flemming Nielsen © Dr Østjylland)

Det er vigtigt at lære om økonomisk ansvar og samtidig føle sig påskønnet, mener specialskolen Vesterbakkeskolen i Randers.

Her går elever med forskellige handicaps, udviklingsforstyrrelser og lidelser, og 30 af skolens 107 elever har også et "mini-job" på skolen.

Mini-jobbene skal give eleverne et ansvar og samtidig lidt lommepenge i form af gavekort på et par hundrede kroner en gang i mellem, som de kan bruge, som de ønsker.

Simon Jørgensen på 13 år har en autistisk lidelse. Han hjælper en gang om ugen på Vesterbakkeskolens bibliotek, hvor han sætter bøger på plads.

- Det er ikke svært, konstaterer han, mens han stolt sætter bøgerne på plads, præcis hvor de skal stå.

- Jeg kan købe makeup, og jeg kan spare op

I skolens køkken hjælper Lærke Jepsen på 16 år til hver tirsdag.

Hun har Downs Syndrom, og hun er glad for at tjene sine egne penge.

- Jeg kan købe en masse ting, jeg kan købe makeup, og jeg kan spare op, siger hun.

Jobbene bliver skræddersyet til elevernes stærke sider, og der er tjek på bøgerne i skolebiblioteket, når Simon Jørgensen har været på arbejde, fortæller lærer Heidi Schultz-Petersen.

- Det er vigtigt, at det er én, der går op i strukturen og kender detaljerne, og så betyder det også meget, at Simon kan læse og se, at bøgerne kommer de rigtige steder hen. Der er fuldstændig styr på bøgerne, når Simon har været der, siger hun.

Eleverne lærer noget om økonomi og penge ved at have et minijob, men den vigtigste gevinst er en helt anden, siger viceskoleleder Esben Risgaard.

- De er enormt stolte, de er meget mere motiverede, og de glæder sig enormt meget til at komme på arbejde, som vi jo kalder det her, siger han.

Minijobbene skal være med til at lære eleverne om ansvarlighed og økonomi, for Vesterbakkeskolens elever skal ligesom alle andre forberedes på et voksenliv, forklarer Esben Risgaard.

- Vi træner så ved siden af det med at lave budgetter og hvordan man bedst bruger pengene. Altså det, der har med selvhjulpenhed at gøre, siger han.

Forening glæder sig over initiativet

Esben Risgaard ønsker også at forberede eleverne på praktik og fritidsjob uden for skolen.

- Vi har et stort samarbejde med Randers FC, hvor vi har praktikanter, og vi har praktikanter ude i fire-fem andre virksomheder. I sidste ende skal det faktisk resultere i, at de faktisk får en form for uddannelse, siger han.

- Eksempelvis kunne Lærke tage et hygiejnekursus og varetage en funktion i et cafeteria. Mit mål er selvfølgelig, at de virksomheder, de er i praktik i står klar med en kontrakt til dem, så de et par gange om ugen som fritidsjob kan tjene deres egne penge i stedet for at være på et bosted og lave aktiviteter, siger han.

Næstformand Ib Poulsen fra Landsforeningen for udviklingshæmmende og pårørende, LEV, er begejstret for projektet.

- Det er vigtigt, at de unge lærer, at man får penge for at arbejde, og at man lærer, at arbejde giver ansvar og værdsættes af de mennesker, der er omkring én, siger han.

LEV håber, at erfaringerne fra Vesterbakkeskolen vil blive delt til andre specialskoler, for sammenhængen mellem arbejde og penge er en vigtig erfaring, siger Ib Poulsen.

- Oftest har man jo forskånet netop mennesker med udviklingshandicap for den meget komplicerede verden, som penge jo rent faktisk er. Derfor oplever man, at mange unge, når de er færdige med skolen, ikke har nogen reel forståelse for pengenes værdi, hvordan man bruger dem, og hvorfor man får dem.

Vesterbakkeskolen har skruet op for minijobbene på skolen, siden de blev lanceret for to år siden. Det første skoleår var der ti, og dette skoleår har der været 30.

Facebook
Twitter