Beboere får tårnhøje varmeregninger på grund af mislykket golf-projekt

400 borgere på Djursland skal betale op mod 40.000 kroner om året for fjernvarme.

Der blev investeret knap en miliard kroner i Lübker Golf Resort i Nimtofte på Djursland. Men anlægget løb efter finanskrisen ind i store økonomiske problemer og har ikke kunnet sælge mange af de planlagte boliger ved golfbanen. (© Lübker Golf Resort)

Godt 400 borgere i Nimtofte på Djursland betaler nogle af landets højeste priser for fjernvarme.

Årsagen er en fejlslagen investering i det prestigefyldte Lübker Golf Resort.

- Det er frustrerende, siger Henrik Thestrup, som bor i Ramten med kone og fire børn. Han får varme fra Nimtofte og Omegns Fjernvarme og betaler hvert år 22.000 kroner alene i fast abonnement:

- Selve fjernvarmeprisen er faktisk rigtig billig. Men abonnementet, som vores fjernvarmeforsynings-selskab kræver i form af faste afgifter, er landets dyreste, siger han.

Selskabet NOFF forklarer de høje priser med, at de er nystartet i 2006, og at de faste høje priser skal dække anlægsetablering.

Men det handler også om golfområdet Lübker Golf Resort. Her er der ikke bygget tilnærmelsesvis de boliger, der for år siden blev drømt om.

- Der er ikke bygget nær så mange huse derude som planlagt, siger NOFF-formand Carsten Bryrup. Han erkender, at de manglende boliger smitter negativt af på selskabet.

- Golfområdet blev etableret for ti år siden - før finanskrisen. Der var der forventninger om, at udbygningen af området ville ske væsentligt hurtigere, end det faktisk er sket, siger Carsten Bryrup.

Halv pris til nye kunder

Og så sidder kunder som Henrik Thestrup fast i huset nær Nimtofte og føler sig godt gammeldags stavnsbundet.

- Der er jo ingen, der har interesse i at købe et hus, hvor varmeudgifterne nærmer sig 40.000 kroner om året, siger han.

Hans humør bliver heller ikke bedre af, at fjernvarmeselskabet nu forsøger at lokke nye kunder med halv abonnementspris i 20 år - hvis de slutter sig til fjernvarmen.

- Det tænder mig fuldstændig af. Hvis det ikke er at pisse op og ned ....undskyld udtrykket ...på de folk, der betaler fuld pris og har gjort det i lang tid....

Formand Carsten Bryrup for Nimtofte og Omegns Fjernvarme medgiver, at det handler om at få nye kunder ind. Det har alle glæde af, siger han.

- Det er lige som mobiltelefon-selskaber - man gør jo sit for at få nogle nye med, siger han.

- Men når der er råd til at sætte prisen ned for nye kunder, er der så ikke basis for at sætte prisen ned for eksisterende kunder?

- Hvis vi sætter prisen ned for eksisterende kunder skal vi jo være sikre på, at der kommer nye kunder. Og det kan vi jo ikke være sikre på. Vi kan kun være sikre på nye kunder, hvis vi giver dem et attraktivt tilbud, siger formanden.

Som kunde kender Henrik Thestrup ikke til lignende tilfælde, og han giver ikke meget for fjernvarmeformandens forklaring

- Det er jo helt godnat at give så stor en rabat i så mange år. Man kunne lokke med måske et eller to år. Men det er virkelig noget, der sætter sindene i kog herude på Djursland, når vi snakker Nimtofte og Omegns Fjernvarme, siger han.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.