Bella kommer alligevel ikke på high school i USA til sommer: 'Det har været så nederen'

Familier savner svar fra stor udvekslingsorganisation på, om de kan få penge retur, hvis unge ikke kan komme afsted.

Familien Grønnebæk må foreløbig vente til næste sommer med at sende datteren, Bella, på high school i USA. (© PRIVATFOTO)

Drømmen om et år på high school i USA eller secondary school i England er hårdt ramt af coronakrisen.

En gruppe af familier, der regnede med at skulle sende deres teenagebørn på udvekslingsophold i udlandet med organisationen EF, savner en afklaring.

Senest fredag skulle familierne betale tusindvis af kroner ind til organisationen, hvis de ville have deres børn afsted. Selvom opholdene lige nu er forbundet med stor usikkerhed.

I Aarhus havde familien Grønnebæk regnet med at skulle sende datteren Bella på et års high school-ophold i USA allerede til juli. Men der har den seneste tid været stor usikkerhed om, hvornår hun kunne komme afsted, hvornår en værtsfamilie kunne være klar til hende, og om hun overhovedet ville kunne få lov til at starte i en amerikansk skole.

Den samlede pris er mere end 100.000 kroner, og familien har allerede indbetalt 50.000 kroner for udvekslingsopholdet. Fredag skulle yderlig en rate på 23.000 kroner så falde, hvis altså de skulle have haft Bella afsted til sommer.

Familien har nu i stedet valgt at tage imod EF's tilbud om at

udskyde
opholdet et år og vente med at indbetale næste rate.

Men familien savner svar på, hvad der sker med pengene, hvis opholdet ikke kan lade sig gøre, og det gør Bella fortvivlet, for hun har drømt om at komme på udvekslingsophold, siden hun gik i 8. klasse, så frustrationen er stor.

- Det har været så nederen. Jeg har bare glædet mig til det i så lang tid, og nu er det blevet så meget anderledes, end jeg havde regnet med.

Hans Grønnebæk er far til Bella, og han er så ærgerlig over situationen, at han har oprettet en Facebook-gruppe for forældre til børn, der skulle afsted på udveksling til sommer. Den har knap 200 forældre meldt sig til, og gruppen har forsøgt at få svar fra EF på de uklarheder, de synes, de oplever.

- Vi savner konkrete svar på, hvad der sker, hvis EF ikke kan levere, siger Hans Grønnebæk.

- Der står en masse i aftalen om, hvad der sker, hvis vi ikke betaler for eksempel. Men hvad sker der, hvis EF ikke kan levere et ophold? Får man så alle pengene tilbage eller hvad?

Det har Hans Grønnebæk forsøgt at spørge ind til, men uden meget held, synes han.

- Vores tillid til EF er styrtdykket på grund af deres underlige kommunikation, men situationen i USA er selvfølgelig også usikker lige nu. Så de to ting tilsammen betyder, at vi har valgt at

udskyde
, siger Hans Grønnebæk.

En aftale er en aftale - men...

EF Danmark har over for

DR
afvist
at forholde sig til familiens bekymringer. Organisationen, der ifølge sin hjemmeside er aktiv i 114 lande, ønsker heller ikke at fortælle om sine generelle aftalevilkår eller oplyse, hvilke rettigheder man har som kunde hos dem under coronakrisen.

Hos Forbrugerrådet Tænk forstår man godt bekymringen. Hvis man har lavet en aftale, inden coronakrisen ramte, så gælder den altså stadigvæk, forklarer Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver på rejseområdet.

Men – for der er et stort MEN - hvis der sker væsentlige ændringer i opholdet, eller hvis det slet ikke bliver til noget, fordi EF som rejsearrangør må aflyse det, så kan forældrene godt få pengene igen.

- Udgangspunktet er, at hvis du har købt en vare, og den ikke kan leveres, så skal du have pengene tilbage. Du kan så klage til Forbrugerklagenævnet, hvis ikke du får den vare, du har bestilt. Det kan meget vel blive situationen, hvis du ikke kan komme afsted, eller hvis opholdet bliver lavet væsentligt om, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Kan klage til nævn

Der er en række situationer, hvor man kan tale om, at opholdet er blevet lavet væsentligt om, forklarer Vibeke Myrtue Jensen.

- Det kan være ved afrejse på et andet tidspunkt, til et andet land eller til en anden skole, end man har bestilt. Så må man tage en ny vurdering af, om man har interesse i det, siger hun.

- Hvis det ikke passer dig, så er det klart, at du skal klage over det. I det her tilfælde først til EF og derefter eventuelt til Forbrugerklagenævnet.

Bella Grønnebæk skal nu i stedet for amerikansk high school starte på gymnasiet efter sommerferien.

- Det er meget underligt og lidt uvirkeligt. Det har været langt væk, fordi det er hele vejen ovre i USA. Og nu skal jeg så starte i gymnasiet.

Facebook
Twitter