Bilist tester supercykelsti: Jeg kunne ønske mig en elcykel

Fremtiden spår om mere trængsel på vejene, men det er ikke altid let at lade bilen stå.

53-årig pendler og bilejer Lars Davidsen fra Ebeltoft har sagt ja til, delvist, at skifte bilen ud med en cykel. (Foto: Tina Vestergaard Andersen © dr)

Blafferstoppesteder, supercykelstier og genoplivning af sporvognen.

Kommuner og regioner lokker med lidt af hvert for at få borgerne ud af bilerne til gavn for miljøet og mindre trængsel på vejene.

Trafikministeriets krystalkugle viser nemlig kun længere bilkøer på vejene i fremtiden.

53-årig pendler og bilejer Lars Davidsen fra Ebeltoft har sagt ja til, delvist, at skifte bilen ud med en cykel som et eksperiment.

Han kører normalt cirka 70 kilometer fra Ebeltoft til Viby J ved Aarhus, hvor han arbejder, men skal prøve at udfordre vanen i forbindelse med P4s temauge om trafik i uge 44.

Lars Davidsen skal derfor parkere uden for Aarhus på Aarhus Kommunes Parker og Rejs-anlæg og cykle gennem byen.

Lettere at sidde i bilen

Anlægget har gratis parkering til hundrede biler og direkte adgang til letbanen og en supercykelsti, der fører ind til Aarhus.

Der er 12 kilometer hver vej på cykel, og Lars Davidsen er skeptisk.

- Der er noget med logistikken, når man skal sætte bilen og skifte til cykel. Det er lidt lettere at sidde i bilen hele vejen, siger han.

Fordelene er gratis motion på cyklen, og så er der også penge at spare ved at lade bilen stå.

- Det koster vel mellem 2.000 og 3.000 kroner om måneden at have en bil, så rent økonomisk vil det være dejligt at slippe for bilen, men rent frihedsmæssigt er det dejligt med to biler, siger Lars Davidsen.

Han nærmer sig anlægget og konkluderer, at det er godt gemt, og at der er god plads.

- En af udfordringerne ved mit arbejde er, at der ikke er parkeringspladser, så det taler også for at komme derind på andre måder.

Hundrede parkeringspladser er ikke nok

Anlægget i Aarhus Kommune har kostet 10 millioner kroner, men ifølge forskningen har et Parker og Rejs-anlæg isoleret set ikke de store effekter på trængsel i de større byer.

Det forklarer trafikforsker ved Aalborg Universitet Kristian Reinau.

- Hvis Aarhus er ligesom alle andre steder i verden, så betyder hundrede parkeringspladser måske 37 til 50 ture færre per dag. Det gør, at man skal tænke over, om det er den bedste måde at bruge offentlige penge på, siger han.

Kommuner bliver derfor nødt til at både bygge ny infrastruktur og se på, hvordan de kan udnytte den infrastruktur, som allerede findes, mener han.

- Altså få flere ind i bilerne og få flere til at cykle i stedet for at vælge bilen, siger Kristian Reinau.

Ønsker sig en elcykel

Efter en dag på kontoret svarer Lars på, om det er noget, han vil prøve igen.

- Ikke lige i morgen. Måske kunne den motionsmæssige del være ok, men det er ikke noget, jeg kommer til at gøre flere gange om ugen, siger han.

Bakkerne i Aarhus kan nemlig kræve en hjælpende hånd.

- Især fra Viby til Brabrand synes jeg, at det trak tænder ud. Der kunne jeg godt ønske mig en elcykel. Hvis vi overvejer at kun have en bil, så kunne det måske være en bil og en elcykel.

Facebook
Twitter