Bilister glæder sig over Kattegat-bro - togpendlere føler sig oversete

Kortere transporttid og muligheden for en alternativ rute til Sjælland er blandt plusserne hos bilisterne.

Jesper Kath fra København glæder sig over at kunne få en kortere transporttid til Jylland. (© Dr Østjylland)

Blå blok har igen vakt drømmen om at bygge en bro over Kattegat til live. Der bliver dog taget forskelligt imod idéen alt efter hvor i landet, man kommer fra, og hvordan man er vant til at tage turen mellem Jylland og Sjælland.

Ved færgelejet på havnen i Aarhus er bilisterne begejstrede over udsigten til en Kattegatforbindelse.

Hans Jørgen Damgaard synes turen i dag med færgen til Sjællands Odde er lang.  (© Dr Østjylland)

En af dem er Hans Jørgen Damgaard, der fra vinduet i sin bil siger:

- Det ville være dejligt, hvis det kunne lade sig gøre.

Det er blandt andet den kortere transporttid, bilisterne på havnen i Aarhus bider mærke i.

- Det ville være fint for mig for at undgå den lange køretid, siger Jesper Kath, der er servicetekniker i København.

Mette Ingstrup fra Holbæk vil også vælge færgen fra og køre til og fra Jylland i stedet.

- Så kan jeg køre og høre radio. Så jeg tager broen, helt klart, siger hun.

I Nordjylland glæder Fesser Trøst fra Mariager sig også over udsigten til en alternativ mulighed for at krydse Kattegat.

- Umiddelbart så tænker jeg, at det ikke er det mest værdiskabende initiativ, man kan gå i gang med, når man efter min vurdering i forvejen har en infrastruktur, der er tilstrækkelig, siger Klaus Plauborg Brandt Iversen fra Aalborg (Foto: Katrine Seier © DR Nórdjylland)

- Jeg har pendlet meget frem og tilbage mellem København og Jylland, og jeg synes, det er på tide, at vi får en forbindelse, for der er langt nedenom, og det er ikke altid til at få plads på færgerne, siger han.

Klaus Plauborg Brandt Iversen fra Aalborg er ikke helt så begejstret, som de andre bilister. Han mener, at infrastrukturen er tilstrækkelig, som den er i dag, og at pengene kunne bruges bedre andre steder.

- Så skulle man hellere bruge ressourcer på at få Femern-forbindelsen til at gå i opfyldelse og få afklaret nogle af de andre projekter, der allerede er i gang, mener aalborgenseren.

Hurtigere transporttid

Ifølge Transportministeriets analyse vil en Kattegat-forbindelse skære meget af køretiden for bilisterne. Samsinger og folk fra Aarhus-området vil spare over halvanden time på en tur til København, mens nordjyder vil kunne komme op til halvanden time hurtigere til hovedstaden.

Det tiltaler blandt andre Johannes Svaneborg fra Vodskov nord for Aalborg.

- Det vil være en rigtig god ide. Især hvis der kommer jernbane samtidig. Så kan man køre med højhastigsto, og komme til København på 1,5 time og fra Aarhus 1 time. Dermed kan man spare meget forurening fra fly. Det vil være godt for miljøet, mener han.

Kim Møller Jensen fra Biersted i Vendsyssel mener til gengæld, at en Kattegat-forbindelse vil være ødelæggende for Samsø og miljøet der.

Forslag er uden jernbane

Det er kun to år siden, regeringen meddelte, at en Kattegat-forbindelse til både biler og tog ville blive for dyr. Nu viser beregninger, at en bro bliver 42 milliarder billigere, hvis man dropper jernbanesporet.

Derfor vil passagerer på banegården i Aarhus ikke få gavn en af en hurtig broforbindelse henover Samsø.

- Det er en kortsigtet løsning, og måske faktisk kun en halvløsning, når den kollektive transport ikke er tænkt ind i planerne, siger Claus Vestergaard Sørensen. (© Dr Østjylland)

- Jeg synes, det er lidt synd, at togpassagererne ikke også bliver tilgodeset – især dem der pendler, siger pædagogmedhjælper Cecilie Busted.

Også Claus Vestergaard Sørensen synes, at planerne ekskluderer en stor befolkningsgruppe.

- Det er en kortsigtet løsning og måske faktisk kun en halvløsning, når den kollektive transport ikke er tænkt ind i planerne, mener han.

Ifølge de nye tal fra Transportministeriet vil en bil-bro over Kattegat koste 58 milliarder og kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år. Regnestykket bygger på, at prisen for at køre over en Kattegat-bro bliver på samme niveau som i dag på Storebæltsbroen, hvor det koster 240 kroner for en personbil uden BroBizz at krydse broen.

I første omgang skal der nu laves flere undersøgelser, og så skal den endelige beslutning træffes om to år.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.