Booking-koks fortsætter: Lotte brugte fem timer ved skærmen, da hun skulle hjælpe forældrene

Bøvl med vaccinebooking giver travlhed ved telefonerne, men fejl rettes løbende, melder regionerne.

Da bookingen af faderens vaccination gik i stå, tænkte Lotte Koue, at det nok var på grund af stor aktivitet på hjemmesiden på grund af påsken. - Så jeg stod op klokken tre om natten og prøvede igen. Men det gav samme resultat… (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Endelig kommer beskeden i e-boks: Det er din tur til at få en corona-vaccine.

En god nyhed for de fleste, men mange oplever, at de så ryger ind i problemer, når de skal på vacciner.dk og bestille en tid.

Og selvom vanskeligheder med at booke vaccination tidligere har været fremme, så har brugerne fortsat problemer.

At det ikke fungerer så godt, som det skulle, oplevede Lotte Koue, da hun i påsken besøgte sin far i Voldum og ville hjælpe med bestillingen. Det gik galt allerede, da faderens telefonnummer skulle bekræftes.

- Da går den bare i stå med et hjul, der kører rundt, og så kommer vi ikke videre, siger Lotte Koue.

- Man har en halv time til at bestille en tid, men den står bare stille den halve time.

De genstartede computeren flere gange, men lige lidt hjalp det.

Region: Fungerer ikke, som det skal

Folk i Region Midtjylland, der er inviteret til Moderna-vaccinen, har også oplevet, at de kun kunne få tider langt væk fra regionen. Men helt generelt så er der af og til koks i systemet.

Ole Thomsen, der er koncerndirektør i Region Midtjylland, erkender problemet.

- Det fungerer ikke så godt, som det skal. Det afspejler, at systemet er udviklet undervejs, mens vi har brugt det, og det bliver mere og mere belastet, efterhånden som vi får flere vacciner, siger han.

Tilbage i Voldum kæmpede Lotte Koue og familien med at få booket en tid.

- I starten troede vi, at liiige om lidt kommer den. Vi skal bare have lidt tålmodighed, for det står der jo, at man skal have med systemet. Men alt i alt har computeren vel stået og kørt i fem timer, mens vi prøvede at få den til at acceptere telefonnummeret.

Lotte Koue tænkte undervejs, at det nok var på grund af stor aktivitet på hjemmesiden på grund af påsken.

- Så jeg stod op klokken tre om natten og prøvede igen. Men det gav samme resultat…

Familien fra Voldum forsøgte også på en bærbar computer, og der kom de lidt længere, men gik så i stå, da de skulle bestille tid til stik nummer to.

- Men jeg havde læst i indkaldelsen, at man kunne ringe til regionen.

Gik hurtigt efter opringning

Hos regionens hotline var de nummer et i køen, og så gik det hurtigt med at bestille en vaccinationstid til hendes far. Men her efter påske var den gal igen.

Da Lotte Koues mor skulle have booket sin vaccination, gik systemet også i stå. - Hun prøvede ikke helt så mange gange, før hun ringede til hotlinen. Nu havde hun jo telefonnummeret, forklarer datteren. (© PRIVATFOTO)

- Nogle dage efter fik min mor også en indkaldelse. Hun forsøgte også at komme på, men der skete fuldstændigt det samme. Den ville heller ikke bekræfte hendes telefonnummer, forklarer Lotte Koue.

- Hun prøvede ikke helt så mange gange, før hun ringede til hotlinen. Nu havde hun jo telefonnummeret. Og der var umiddelbart tider nok, så det var ikke det, der var galt.

Ole Thomsen, der er koncerndirektør i Region Midtjylland, erkender, at der har været en række fejl.

For eksempel at borgere i Region Midtjylland, der var sat til at modtage Moderna-vaccinen, kun kunne booke tider uden for regionen. Tider på de midtjyske vaccinationssteder viste sig simpelthen ikke.

Og helt generelt kan der være svært, til tider umuligt, at komme igennem.

'Dårligere end andre it-systemer'

- Vi har haft en række fejl i it-systemer, som har gjort det sværere at være patient eller borger, end vi overhovedet synes, er godt. Og det har fungeret meget dårligere end vores andre it-systemer, siger Ole Thomsen.

Regionen har måttet bemande sin telefon-hotline med flere personer.

- Borgerne ringer ind til vores booking-support, og vi oplever endda, at så mange ringer ind, at de ikke kan komme igennem. Og det er på trods af, at vi mange dage har haft helt exceptionelt mange medarbejdere til at passe telefoner. Alt i alt har systemet været meget belastet.

Og der har været travlt, bekræfter funktionsleder Christian Sandvei fra supportcentret, der har op til 20 ansatte i gang med at hjælpe borgere med at få en vaccinationstid. De tager imod op til 3.000 opkald på en hverdag.

Mange ved telefonerne

Egentligt er hotlinen målrettet personer, der ikke har nem-id, men det kan mærkes, når der er kludder med it-systemerne.

- I det øjeblik, folk støder på problemer, så ringer de jo her, for nummeret fremgår af vacciner.dk, siger Christian Sandvei.

Åbningstiderne er fra 8-19 på hverdage og 9-17 i weekenderne, men nogle dage er det svært for booking-hjælperne at komme hjem til fyraften.

- Når man først er kommet i køen, så besvarer vi alle opkald, understreger Christian Sandvei.

Han råder til at forsøge igen, hvis telefonkøen bliver for lang.

- Vi oplever et stort pres på telefonerne i tidsrummet fra 8 til 10, så prøver man lidt senere på dagen, hvor det fader lidt ud, er det lettere at komme igennem.

'Uhensigtsmæssigheder, vi retter'

Det er Region Nordjylland, der leverer it-løsningen bag bookingsystemet. Kontorchef Lone Kaalund Thiel fra Digitalisering og IT er grundlæggende stolt over, at systemet er sat op så hurtigt. Men...

- Vi har oplevet forskellige problemer, som man oplever, når man sætter nye systemer i drift. Så er der uhensigtsmæssigheder, som vi kigger på og forsøger at rette så hurtigt som muligt.

Præcist fejlen med at borgerne gik i stå i systemet, fordi de ikke kunne få lov til at bekræfte deres kontakt-telefonnummer, skulle være løst nu.

- Her i weekenden havde vi en fejl, hvor nogle brugere ikke kunne udfylde et skema, når de kom ind. Så går vi på sådan en fejl med det samme, og vi fik den løst i løbet af weekenden, siger Lone Kaalund Thiel.

Fejl viser sig i stor skala

Der kan også være andre typer af problemer.

- Nogle gange kan det være svært at forudsige, hvordan sådan en løsning skal fungere i virkeligheden. Når den kommer ud i stor skala, så viser det sig altid, at der er et eller andet, som vi som mennesker ikke har tænkt over, siger hun.

- Det vigtige er, at vi reagerer hurtigt på de fejl, der kommer ind, og får rettet op på dem.

Problemet med Moderna-bookinger, hvor borgere i Region Midtjylland blev sendt til vaccination andre steder i landet er klaret, fortæller kontorchefen.

- Vi hørte om netop den fejl i sidste uge, og den er rettet allerede. Nu kan man se Moderna-tiderne i systemet, som de skal vises, siger Lone Kaalund Thiel.

Kontorchefen vil ikke garantere, at den fremtidige booking kommer til at foregå glat og smertefrit, når vi nu får flere vacciner til landet.

- Jeg har arbejdet med it i mange år, og du får ikke mig til at love noget som helst. Jeg tænker, at vi vil opleve, at tingene ændrer sig, og der kommer nye ønsker til systemerne. Derfor vil vi også lave små ændringer hele vejen. Men vi skal nok håndtere de 100.000, vi arbejder med lige nu.

Bekymret for, at vaccine droppes

Koncerndirektør Ole Thomsen fra Region Midtjylland har tiltro til, at naboerne i Nord får løst problemerne.

- Det ér en udfordring med et system, der udvikles, mens det bliver brugt. Det fungerer ikke godt nok, men heldigvis får borgerne booket alle de tider, vi har brug for, at de booker.

For Lotte Koues forældre endte fortællingen altså godt, men hun har fået stof til eftertanke.

- Jeg synes, at det er ærgerligt. For det kan ende med, at nogen tænker, at ”så kan det også være lige meget. Så bliver jeg ikke vaccineret, hvis det skal tage så lang tid.”

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk