Borgmester efter dødsulykke: Vi er parate til at hjælpe med midlertidige løsninger

- Det burde ikke kunne ske i et land, hvor vi går så meget op i sikkerhed, lyder det fra Jan Petersen (S).

Ulykken fandt sted ved en jernbaneoverskæring i Trustrup på Djursland, hvor der endnu ikke er sat bomme op.

Det var ulykken, der bare ikke måtte ske, der skete lørdag, da en personbil med en norsk familie kolliderede med et letbanetog, og en familiefar og hans syvårige søn omkom.

Sådan lyder reaktionen fra borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen (S).

- Det berører os dybt. Det var folk, der var gæster hos os. Det er enormt tragisk, og det kan ikke diskuteres, at sådan noget burde ikke kunne ske i et land, hvor vi går så meget op i sikkerhed omkring jernbaner, men det er desværre sket, siger han.

Ulykken fandt sted ved en overskæring, hvor der efter planen skal sættes bomme op, men hvor de på nuværende tidspunkt ikke er sat op. Den slags overskæringer er der fem af på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa.

Vil have bomme tidligere end planlagt

I 1998 skete der en dødsulykke samme sted som den i lørdags og i 2010 i nabo-overskæringen ved Opdrupvej.

Men per første oktober skal der være sat bomme op, fordi letbanetogene øger hastigheden næste år.

Allerede nu ligger der bomme klar ved siden af overskæringen, hvor de to norske turister mistede livet lørdag.

- Helt tragisk er det, at bommene er klar til installation i forbindelse med opgraderingen, lyder det fra borgmesteren.

Her ligger bommen, som endnu ikke er sat op ved jernbaneoverskæringen. Den skal efter planen først sættes op, når letbanen kan køre 100 kilometer i timen. Lige nu må letbanetoget maksimalt køre 75 kilometer i timen.

Ifølge Jens Meilvang (LA), der er formand for Miljø- og Teknikudvalget i Norddjurs Kommune, har kommunen siden 2010 forsøgt at råbe Banedanmark op omkring de usikre overkørsler.

Derfor ser borgmester Jan Petersen også gerne, at bommene kommer op før oktober, selvom der ikke er lovkrav om det.

- Kan man fremrykke det, vil det være godt, også selvom hastigheden ikke er planlagt til at skulle op på 100 kilometer i timen før næste år. Indtil bommene er installerede, må vi kigge på de udsigtsforhold, der er. Den pågældende overskæring er ikke præget af, at det er let at se, at der kommer et tog, siger Jan Petersen.

Kommune klar til at hjælpe

Også transportminister Benny Engelbrecht (S) vil se på de danske jernbaneoverskæringer.

- Vi kan dog ikke nøjes med at have fokus på denne overkørsel, og jeg vil derfor efter sommer indkalde Folketingets partier til en drøftelse af den generelle sikkerhed i overkørslerne på jernbanen, lød det i går i et skriftligt svar til DR Østjylland.

Blomster ved stedet for dødsulykken lørdag. (Foto: Ernst van norde © Scanpix)

Noget, Jan Petersen hilser velkomment.

- Jeg forstår også, at transportministeren er blevet optaget af, at vi har overskæringer uden bomme, og det er jeg tilfreds med.

Han fortæller, at Norddjurs Kommune er klar til at hjælpe med midlertidige løsninger, selvom det ikke er dem, der er myndighed på området.

- Vi er parate til at hjælpe. Hvis det handler om beskæring eller udsigtsforholdene, og det er Banedanmarks og letbaneselskabets vurdering, at det vil kunne forbedre forholdene, indtil bommene er installerede, medvirker vi gerne til at få det problem løst, slår borgmesteren fast.