Breddeklubber lærer af eliten: Sælger sit stadionnavn til sponsorer

En ny trend får lokale stadioner til at skifte navn, når der skal sponsorpenge i kassen.

Samarbejdet med Jimmy Trasborg (t.v.) fra E. Trasborg giver mulighed for at få bedre faciliteter til både frivillige, spillere og publikum på Rønbæk Stadion, fortæller Peter Bager (t.h.).

Bionutria Park i Randers, Casa Arena i Horsens og nu også E. Trasborg Park i Hinnerup.

Mange professionelle fodboldklubber har solgt rettighederne til deres stadionnavne til private virksomheder, og nu begynder mindre breddeklubber at følge med.

I Hinnerup i Favrskov Kommune håber formand i den lokale idrætsklub Hinnerup og Omegns Gymnastik Peter Bager, at kommunen i dag godkender klubbens ansøgning.

Den vil ændre navnet på det lokale stadion, så klubbens serie 2-hjemmekampe fremover ikke længere skal spilles på Rønbæk Stadion, men i E. Trasborg Park.

- Vi har nogle gode, lokale kræfter, som har valgt at støtte op om vores forening og hjælper os med at realisere en stor drøm om at lave en tribune, så det bliver endnu bedre at være tilskuer til vores fodboldkampe, siger han om navneskiftet.

Han tror ikke, at klubben vil miste sin identitet med navneskiftet.

- I folkemunde vil det nok i mange år endnu hedde Rønbæk Stadion, men mange vil også nikke genkendende til en god lokal virksomhed, der ønsker at støtte os.

Jimmy Trasborg fra E. Trasborg er glad for den lokale sponsormulighed.

- Vi vil rigtig gerne støtte lokalt, så ved vi også, hvor vi har de unge mennesker, så de ikke hænger på et gadehjørne, siger han.

Breddeklubber får hjertesponsorater

Det er ikke kun i Hinnerup, at man har hentet inspiration hos de professionelle.

Klubrådgiver i DBU Jylland, Palle Madsen oplever, at flere breddeklubber har fået styr på deres sponsorkoncepter.

Her er en af de nye trends at sælge sit stadionnavn. - Det er blevet populært, fordi det giver en mulighed for at få sit virksomhedsnavn nævnt i andre sammenhænge, end man normalt vil se, siger han.

Men selvom breddeklubberne henter sponsorinspiration hos eliten, er der stadig forskel på Superliga og Serie 2.

- Ofte er sponsorater på breddeidræt også en form for hjertesponsorater, hvor det i elitesport mere handler om kold og kynisk business, siger Palle Madsen.

Kommunale tilskud ikke store nok

Det er i orden at sportsklubber tjener penge på at sælge stadionnavnet på de baner, som er betalt af kommunens skatteydere.

Det mener formanden for teknisk udvalg i Favrskov Kommune Anders G. Christensen fra Venstre.

Det kommunale driftstilskud rækker ikke til kravene fra klubber og brugere, erkender han.

- Det kræver, at en idrætsklub rejser en hel del penge. Jeg synes, at det er helt fint at bruge muligheden for at give et anlæg sin hovedsponsors navn, siger Anders G. Christensen.

Favrskov Kommune får 10 procent af navnesponsoratets værdi.

Facebook
Twitter