'Brun sovs' skal sikre letbane mod aflysninger: Tager kampen op mod efterårets blade

Sidste år blev flere letbaneafgange aflyst, fordi togene ikke kunne klare de stejle strækninger.

Geléen danner sammen med sand en form for flydende sandpapir, så togene kan stå fast og ikke glider.

En klæbrig gelémasse, der mest af alt ligner brun sovs, bliver nu sat ind i kampen mod aflysninger og forsinkelser, når bladene inden længe falder af træerne og lander på Letbanens skinner.

Sidste år måtte mange pendlere i Aarhus leve med aflyste og forsinkede letbanetog. Togene kunne nemlig ikke klare turen op ad bakken på Randersvej i Aarhus, da en kombination af vådt vejr og nedfaldne blade gav glatte skinner.

Men den sang skal ikke gentages i år, lyder det fra letbanedirektør Michael Borre.

- Det her skulle i hvert fald gerne afhjælpe, at togene ikke kan køre op, og så kan det være, der kommer en lille forsinkelse, vi kan indhente, siger han.

Letbaneselskabet bruger også sand mod de glatte skinner. Det gjorde de faktisk også sidste år, men det virkede ikke, da regnen skyllede sandet væk.

Letbanens personale skal manuelt drive den lille maskine frem, så der kommer gelé på skinnerne. (© Dr Østjylland)

Gelé får sand til at sidde fast

Men med gelé på skinnerne er det meningen, at sandet klæber sig fast, fortæller letbanedirektøren.

- Det fungerer sådan, at det klistrer lidt på skinnen, når toget kører henover det, og så er der lidt sand i i forvejen, som skulle hjælpe på friktionen med togene. Togene sprøjter også selv sand ud, og det sand bliver liggende i denne her lim, som man kan kalde det.

Løsningen opfandt man allerede sidste år, men man nåede ikke at få geléen hjem, mens problemerne med bladene stod på.

Michael Borre ser frem til at få den afprøvet i år, og det kommer til at ske manuelt, så der ikke bliver brugt unødige ressourcer, hvis geléen mod forventning alligevel ikke skulle virke.

- Det her er hurtigt og enkelt. Vi kan hoppe ind mellem to tog, og så kan vi lige gøre det de værste steder. Det er jo fjollet at investere i en stor maskine, hvis det så viser sig, at det ikke virker alligevel. Så vi har gjort det så low-key som muligt, siger han.

Geleen vil blive lagt ud om natten, når togene ikke kører. Den skal med sikkerhed bruges på den stejleste strækning i Aarhus, men kan bruges på alle letbanestrækninger, fortæller letbanedirektøren.

- Vi tror faktisk, det virker rigtig, rigtig godt dér, hvor der er stejlest, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk